لینک های دسترسی

Breaking News

عمران خان: ما باید در افغانستان دستکاری نکنیم 


عمران خان، صدر اعظم پاکستان می‌گوید که حکومت‌اش نباید در افغانستان دستکاری کند یا تلاش کند افراد مورد نظر خود را در آن داشته باشد.

آقای خان به خبرگزاری رویترز گفته است که حکومت‌های گذشتهٔ پاکستان در این فکر بودند که برای مقابله با نفوذ هند، افغانستان باید در عمق استراتیژیک پاکستان قرار داشته باشد، زیرا پاکستان نمی‌خواست در میان دو "دشمن" گیر ماند.

صدر اعظم پاکستان افزوده است: "حکومت من احساس می‌کند که این سیاست کهنه است. ما به تعمق استراتیژیک در افغانستان نیاز نداریم. هر حکومتی را که مردم افغانستان انتخاب می‌کند، پاکستان باید با آن تعامل کند. ما نباید هیچ گونه دستکاری را در افغانستان انجام دهیم یا به انجام آن تلاش کنیم."

او گفت که حکومت و تمامی شخصیت‌های تاثیرگذار در پاکستان نیز به همین باور اند.

آقای خان علاوه کرد: "ما نباید در فکر داشتن افراد خود در افغانستان باشیم."

این در حالی است که حکومت افغانستان همواره پاکستان را به پناه دادن گروه‌های تندروی متهم می‌کند که در افغانستان حملات تروریستی انجام می‌دهند. ادعای که پاکستان آنرا رد کرده است.

حمد الله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان هفتهٔ گذشته گفت که روابط کابل با اسلام آباد خوب نبوده است: "توقع من از پاکستان این است که اگر می‌خواهد که روابط خوب شود همان نیروهای غیر رسمی و تروریست‌های که در پاکستان حضور دارند به آن‌ها جای ندهد و رابطه خود را با آن‌ها قطع کند."

او علاوه کرد که مقام‌های پاکستانی بارها در این باره با مقام‌های افغانستان تعهد کرده اند، اما به آن عمل نکرده اند.

با آنهم، عمران خان گفت که کشورش تلاش دارد پیش از خروح نیروهای بین المللی، در افغانستان یک توافق سیاسی به میان بیاید تا خطر جنگ داخلی در این کشور کاهش یابد.

او گفت که تعیین تاریخ خروج نیروها به طالبان روحیه بخشیده است که گویا آنان در جنگ برنده شده اند و این امر آوردن آنان به میز مذاکره و انعطاف پذیری آنان را دشوارتر ساخته است.

عمران خان افزوده است که کشورش هراس دارد که جنگ داخلی شبیه ۱۹۸۹ در افغانستان به وقع بپیوندد؛ جنگی که پاکستان نیز از آن صدمه خواهد دید.

اما محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان احتمال جنگ داخلی در افغانستان را رد کرده است.

او ماه گذشته گفت: "ما در مرحله سقوط قرار نداریم، نیروهای امنیتی و دفاعی ما توانایی دفاع مستقلانه از کشور را دارند."

این در حالی است که کشورهای عضو ناتو و ایالات متحده گفته اند که به کمک‌های شان با نیروهای امنیتی افغانستان ادامه خواهند داد.

در تازه ترین مورد، انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده دیروز کمک ۲۶۶ میلیون دالری با افغانستان را در حالی اعلام که ماه گذشته از کمک ۳۰۰ میلیون دالری با این کشور پرده برداشت.

هفتهٔ گذشته جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده بودجهٔ ۷۱۵ میلیارد دالری دفاعی برای سال مالی ۲۰۲۲ را به کانگرس معرفی کرد که کمک ۳.۳ میلیارد دالری به نیروهای افغان نیز در آن شامل است.

این پیشنهاد، ۳۰۰ میلیون دالر بیشتر از معاونتی است که ایالات متحده سال گذشتهٔ مالی به افغانستان داده بود و اگر کانگرس آنرا منظور کند، این پول نیازمندی‌های ۳۵۲ هزار نیروی مسلح افغان در بخش تجهیزات، آموزش و زیربنا را مرفوع خواهد ساخت.

دپلومات‌ها و مقامات نظامی امریکایی اظهار خوشبینی کرده اند که پس از خروج نیروهای بین المللی، حکومت افغانستان پابرجا باقی خواهد ماند و اگر گروه طالبان بر اساس توافقنامهٔ دوحه عمل نکنند، آنانرا حسابده قرار خواهند داد.

XS
SM
MD
LG