لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش اعدام‌ها در ایران: در هر ۱۴ ساعت یک نفر اعدام می‌شود-پژوهش


.
.

بررسی‌های یک مرکز پژوهشی نشان می‌دهد که میزان‌ اعدام‌ها در ایران در مقایسه با حد اوسط اعدام‌ها در ۱۵ سال گذشته، ۲۴ درصد افزایش یافته است.

مرکزی پژوهشی موسوم به ''پایگاه داده‌های باز ایران" روز دوشنبه ۱۳ مارچ (۲۲ حوت)‌ به استناد بررسی آمار سازمان حقوق بشر ایران گزارش داده است که حکومت ایران بین سال‌‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۲ میلادی مجموعاََ ۷۸۵۰ نفر را اعدام کرده است.

این مرکز پژوهشی گفته است که " اگر تعداد این اعدام‌ها را به تعداد روزها و ساعت‌ها تقسیم کنیم، به این نتیجه خواهیم رسید که در هر ۱۷ ساعت یک نفر در جمهوری اسلامی اعدام می‌شود.''

در این گزارش آمده است که "بر اساس این آمار در ۶۵ روز نخست سال ۲۰۲۳، تعداد ۱۱۳ نفر در ایران اعدام شده‌اند. با این حساب رکورد اعدام‌های جمهوری اسلامی در امسال به هر ۱۴ ساعت یک اعدام رسیده است که بالاترین سطح در هشت سال گذشته است."

بررسی این پژوهش نشان می‌دهد که سطح اعدام‌ها در ولایت‌های مختلف ایران متفاوت بوده و وضعیت در ولایت‌های مرزی در مقایسه با ولایت‌های مرکزی ''بحرانی‌تر'' است.

بالاترین آمار اعدام مربوط به ولایت‌های تهران و البرز است که در بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱، دست کم ۴۱۲ اعدام در آن اجرا شده است. پس از تهران، ولایت آذربایجان غربی با ۱۴۷ اعدام، خراسان رضوی با ۱۴۱ و سیستان و بلوچستان با ۹۸ اعدام بالاترین آمار اعدام‌ها را در سراسر کشور داشته‌اند.

بر اساس گزارش‌های سازمان عفو بین‌الملل، ایران پس از چین بالاترین ریکارد اعدام‌های ثبت شده در جهان را دارد. هیچ آمار یا تخمینی از تعداد اعدام‌ها در چین وجود ندارد، اما نهادهای حقوق بشری حدس می‌زنند که تعداد اعدام‌ها در چین بیشتر از ایران است.

XS
SM
MD
LG