لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: حلقاتی در افزایش بهای نفت در افغانستان دست دارند


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

همزمان با افزایش بی‌سابقۀ قیمت نفت و گاز مایع در بازارهای افغانستان، طالبان می‌گویند که برخی از حلقات در بلند بردن قیمت‌ نفت در این کشور نقش دارند.

در روزهای اخیر در کابل بهای یک لیتر تیل پترول به ۹۰ افغانی و یک لیتر تیل دیزل به ۱۲۰ افغانی رسیده است.

دفتر ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست الوزرای ادارۀ طالبان در خبرنامه‌ای گفته است که بررسی‌های آنان نشان می‌دهد که برخی حلقات برنامه‌ریزی شده در "افزایش قیمت نفت و ایجاد بحران" در افغانستان دست دارند.

در خبرنامه‌ آمده است: "معاونیت اقتصادی از هر راه ممکن برای پایین‌ نگهداشتن قیمت‌ها و پی‌گیری کسانی که مرتکب این عمل می‌شوند، استفاده می‌کند."

دفتر ملا برادر بدون ارایه معلومات در مورد این "حلقات" گفته است که بررسی‌ها در این مورد جریان دارد و اگر این موضوع به اثبات برسد، با عاملان آن برخورد جدی صورت خواهد گرفت.

این در حالی است که برخی از باشندگان کابل می‌گویند که نرخ هر لیتر تیل پترول و دیزل از ۱۰ تا ۲۰ افغانی افزایش یافته است.

فرزاد لامع، یکی از باشندگان کابل روز سه‌شنبه پنجم جولای (۱۴ سرطان) به صدای امریکا گفت که افزایش قیمت‌ مواد خوراکی و نفت به ویژه تیل و گاز سبب نگرانی مردم شده و بسیاری شهروندان کابل و دیگر ولایات را در "تنگنا" قرار داده است.

آقای فرزاد افزود: "کنترول جدی صورت نمی‌گیرد، مانند سال‌های گذشته تجار و پرچون فروش‌ها هر نرخی را که تعیین کنند، دولت هیچ نقشی در کنترول آن ندارد، متاسفانه که هر روز قیمت مواد نفتی و خوراکی بالا می‌رود، اما هیچ اقدامی برای جلوگیری آن نشده است."

عبدالعظیم، یکی از رانندگان تکسی در شهر کابل گفت که با افزایش بهای تیل پترول و دیزل، مجبور شده است تا نرخ کرایه‌ها را نیز بلند ببرند.

این رانندۀ تکسی همچنین گفت که آنان بسیاری روزها حتا پول تیل را نمی‌توانند کمایی کنند چون مردم توان پرداخت کرایهٔ بلند تکسی را ندارند.

با مسلط شدن طالبان بر افغانستان، بسیاری شهروندان این کشور، به ویژه کارمندان دولتی شغل شان را از دست داده اند و ادامۀ این وضعیت، مردم را با مشکلات زیاد اقتصادی، به ویژه با فقر و تنگ‌دستی روبرو کرده است.

XS
SM
MD
LG