لینک های دسترسی

Breaking News

درگیری در هشت ولایت؛ '۲۴۲ جنگجوی طالبان کشته شدند'


وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که در نتیجۀ عملیات نظامیان افغان در هشت ولایت تلفات سنگین بر جنگجویان طالبان وارد شده است.

این وزارت روز پنجشنبه ششم می (۱۶ ثور) با نشر اعلامیه‌ای گفت که طالبان طی شبانه‌روز گذشته در قندهار، بادغیس، بلخ، فراه، هلمند، هرات، تخار و کندز تلفات سنگین دیده اند.

در اعلامیه آمده است: "در درگیری‌ها و حملات متقابل نیروهای دفاعی و امنیتی، ۱۷۹ تن طالب کشته، ۹۱ تن زخمی و مقدار زیاد سلاح و مهمات شان تخریب شده است."

بر اساس معلومات این وزارت، تنها در ولایت قندهار ۳۶ جنگجوی طالبان کشته شده اند و شاهراه قندهار - لشکرگاه نیز به روی رفت و آمد باز و تا دو راهی لشکرگاه، نیز از وجود جنگجویان طالبان پاکسازی شده است.

همچنان قول اردوی ۲۰۷ ظفر در غرب افغانستان گفته است که در عملیات تصفیوی در ولسوالی شیندند هرات ۶۳ جتگجوی طالبان کشته و ۲۹ جنگجوی دیگر آن گروه زخمی شدند.

عملیات تصفیوی نظامیان افغان، به شمول کماندوها از مدت ده روز بدین‌سو زیر نام "عقاب یرغل" در روستاهای ولسوالی شیندند جریان دارد.

سقوط پوسته‌ها در بغلان

مقام‌های محلی در بغلان در مورد سقوط ولسوالی بغلان ‌مرکزی به دست طالبان اظهارات ضد و نقیض دارند.

یک منبع محلی امنیتی بدون ذکر نامش به صدای امریکا گفت که بیشترین بخش‌های ولسوالی بغلان مرکزی به دست طالبان افتاده و نظامیان افغان نیز به آن گروه تسلیم شده اند.

اما عبدالهادی نظری، سخنگوی قول اردوی ۲۱۷ پامیر در زون شمال‌شرق افغانستان امروز پنج‌شنبه ششم می (۱۶ ثور) به صدای ‌امریکا گفت: "در بغلان کهنه شب درگیری بود یک دو پوستۀ ما عقب‌نشینی تاکتیکی کردند به خاطر جلوگیری از تلفات و فعلا در قرارگاه کندک در همان ولسوالی مستقر استند".

آقای نظری تایید کرد که در درگیری دیشب بیش از ۱۸ جنگجوی طالبان و سه نظامی افغان کشته و شش سرباز افغان زخمی شدند.

جاوید بشارت، سخنگوی پولیس بغلان نیز سقوط ولسوالی بغلان مرکزی را رد کرد.

اما ذبیح‌الله مجاهد یکی از سخنگویان طالبان ادعا کرده است که با تصرف بیشتر مناطق ولسوالی بغلان‌ مرکزی، ۲۰۰ نظامی افغان به آن گروه تسلیم شده اند.

حملات طالبان در غزنی

وحیدالله جمعه‌زاده، سخنگوی والی غزنی به صدای امریکا گفت که طالبان مسلح شب گذشته بر ولسوالی‌های خواجه عمری، واغظ، جغتو و روستاهای آرزو و پشتون آباد مرکز این ولایت حملات وسیع انجام دادند.

او افزود که در این حملات به دوجانب تلفات وارد شده، اما آماری دقیقی ارایه نکرد ولی گفت که جنگ در بخش‌های این ولایت هنوز هم ادامه دارد.

نصیر احمد فقیری، رییس شورای ولایتی غزنی گفت که یک پوسته مشترک نیروهای امنیتی در روستای آرزوی مرکز غزنی به دست طالبان سقوط کرده است.

حسن رضا یوسفی یک عضوی شورای ولایتی غزنی گفت که در نتیجۀ سقوط این پوسته، هفت نظامی افغان کشته و ۲۰ نظامی دیگر به چنگ طالبان افتاده اند.

به گفتۀ آقای یوسفی، یک پوسته نیروهای امنیتی شب گذشته در روستای ده حمزهٔ ولسوالی خواجه عمری نیز سقوط کرده است.

سخنگوی والی غزنی سقوط این پوسته‌ها را رد یا تایید نکرد، اما ضیا یعقوبی، ولسوال خواجه عمری به صدای امریکا گفت که طالبان بر همۀ پوسته‌های کمربندی این ولسوالی حمله کرده اند که در نتیجه شش تن از نیروهای امنیتی جان باخته و ۳ تن دیگر زخم برداشته اند.

فواد امان سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفت که در مجموع برای ولایت غزنی پلان وسیع امنیتی وجود دارد و به زودی با اجرایی پلان امنیتی وضعیت تغییر خواهد کرد. به گفتۀ آقای امان، هم‌اکنون نیروهای تازه نفس در غزنی مستقر شده اند.

طالبان تا اکنون در مورد نبردها در غزنی تبصره نکرده اند.

XS
SM
MD
LG