لینک های دسترسی

Breaking News

فرار از منزل به قصد ازدواج در دایکندی افزایش یافته است - مقام‌ها


مقام‌های ریاست امور زنان دایکندی می‌گویند که قضایای فرار از منزل به قصد ازدواج در این ولایت رو به افزایش است.

بینظیر جعفری، رییس امور زنان دایکندی می‌گوید که در چهار ماه اول امسال نزدیک به ۱۰ مورد قضیۀ فرار از منزل دختران ثبت شده است و می‌افزاید که ممکن آمار حقیقی بیشتر این باشد.

خانم جعفری با اشاره به اینکه در سال گذشته ۴۶ قضیۀ فرار دختران از منزل توسط خانواده‌ها در این ریاست ثبت شده بود، می‌گوید:" متاسفانه باید بگویم که فرار از منزل در دایکندی تبدیل به یک فرهنگ شده است و یکی از دلایل‌اش هم مصارف کمر شکن عروسی است. این مصارف منجر به مهاجرت‌ها می‌شود که پیامدهای اعتیاد و حتا طلاق زوج‌ها را به دنبال دارد".

ریاست امور زنان دایکندی می‌گوید که فرار دختران از منزل به قصد ازدواج در این ولایت، بیشتر به خشونت‌های خانوادگی منجر می‌شود.

قربان‌علی انصاری، معاون والی دایکندی، فقر و بیکاری را دلیل اصلی فرار دختران از منزل بیان می‌کنند.

آقای انصاری با اشاره به اینکه علاوه بر مصارف سنگین عروسی، عرف و رسوم ناپسند نیز عامل بازدارندۀ ازدواج جوانان در این ولایت است به صدای امریکا گفت:"شما همه می‌دانید که مسلهٔ ازدواج در دایکندی به دلیل فقر و بیکاری تبدیل به یک معضل شده و خیلی از جوانان نمی‌توانند ازدواج کنند زیرا امکانات مالی ندارند."

با وجود این مشکل، نهادهایی نیز برای تسهیل مراسم ازدواج فعالیت می‌کنند. روز چهارشنبه چهارم اگست (۱۳ اسد) ‌۱۰۰ زوج جوان مراسم عروسی شان را به کمک مالی نهاد آسایش جهانی به صورت گروهی برگزار کردند.

رحمت‌الله مهمند و همسرش فایزه محسنی که به تازگی در تازگی در مراسم ازدواج دسته‌جمعی عروسی کردند، به صدای امریکا گفت: "از اعتیاد، گناه، مهاجرت، دغدغه‌های شوم فکری جوانان نجات می‌یابند و این اهمیت دارد."

خانم محسنی هم با اشاره به اهمیت تفاهم و ازدواج سالم در جامعه گفت: "لازم است که دو جوان با هم تفاهم داشته باشند تا پس از آن فرزندانی که تربیت می‌کنند یک جامعهٔ سالم و خوب را تشکیل بدهند."

فعالان حقوق زن و ریاست امور زنان دایکندی از نهادهای خیریه، تجاران محلی و ملی می‌خواهند که برای مبارزه با پدیدهٔ فرار از منزل و یاری رساندن به جوانان خانواده‌های بی‌بضاعت که توان پرداخت مصارف مراسم‌ عروسی را ندارند، اقدام کنند.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG