لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش واقعات بیماری کولرا در افغانستان؛ ۱۲ نفر در جوزجان جان باختند


همزمان با افزایش واقعات بیماری کولرا در برخی از ولایات افغانستان، مقام‌های صحی در جوزجان می‌گویند که این بیماری در روزهای اخیر، جان ۱۲ نفر را گرفته است.

خبرگزاری باختر به نقل از خالص قادری، یکی از مسوولان ریاست صحت عامۀ جوزجان گزارش داده که تا کنون، ۷۰۰۰ نفر در این ولایت به بیماری کولرا مبتلا شده اند.

آقای قادری افزوده که از این میان، دوهزار و ۶۴۴ نفر در شفاخانه‌های این ولایت تحت مراقبت‌های جدی قرار دارند. مقام‌های صحی جوزجان همچنان گفته اند که در میان این بیماران زنان و کودکان نیز شامل اند.

تا کنون صدها نفر، در ولایات هلمند، قندهار، زابل، پکتیکا، ارزگان، جوزجان و برخی ولایات دیگر به این بیماری مبتلا شده اند.

حدود دو هفته پیش، مقامات طالبان گفته بودند که در یک شبانه‌روز، کم از کم ۲۰ نفر در ولسوالی باغران ولایت هلمند به دلیل ابتلا به بیماری کولرا جان باخته اند.

همزمان با این، مقام‌های طالبان در زابل گفته اند که شیوع بیماری کولرا در بخش‌های این ولایت رو به گسترش است و تا کنون حدود ۴۰۰ نفر در این ولایت، به این بیماری مبتلا شده اند.

ریاست صحت عامۀ زابل افزوده که تیم‌های صحی به نقاط دوردست این ولایت رفته و تلاش‌های آنان برای تداوی بیماران جریان دارد.

کولرا يک نوع بیماری حاد اسهالی است که عامل آن یک نوع باکتریا به نام ويبريو کولرا است و این بیماری به شدت ساری است که از طریق آب و غذای آلوده به بدن شخص سالم انتقال می‌یابد.

در این حال، برخی از داکتران از شهروندان این کشور می‌خواهند که برای جلوگیری از مصاب شدن به این بیماری، از استفادۀ آب‌های غیرصحی جلوگیری کرده و حفظ‌الصحه را رعایت کنند.

عبدالحسیب نصرت، داکتر موظف در یکی از شفاخانه‌های دولتی پروان روز پنجشنبه ۲۱ جولای (۳۰ سرطان) به صدای امریکا گفت: " فرد مصاب به این بیماری از یک تا چهار روز اسهال شدید، استفراغ و دردهای شدید بتنی را تجربه می‌کند که اگر تداوی به موقع صورت نگیرد، ۲۵ تا ۵۰ درصد احتمال وفیات مریض وجود دارد."

آقای نصرت افزود که مردم باید این بیماری را جدی بگیرند و افراد مصاب به کولرا به موقع به شفاخانه‌ها انتقال داده شوند.

اسهال آنی، استفراغ، گرفتگی عضلات و کم شدن ادرار از اعراض و علایم متبارز این بیماری است که با پیشرفت بیماری، فرد مبتلا دچار ضیاع شدید مایعات می‌شود.

تامین آب سالم و تصفیه شده، دفع فاضلاب، رعایت بهداشت فردی و محیطی بهترین‌ روش‌های پیش‌گیری این بیماری است. چون این بیماری سبب کاهش شدید مایعات بدن می‌شود، لازم است تا به بیمار مایعات زیاد نوشانیده شود.

XS
SM
MD
LG