لینک های دسترسی

Breaking News

سهمیۀ برداشت پول حسابداران بانک‌ها در افغانستان دوبرابر شد


بانک مرکزی افغانستان گفته است که دارندگان حسابات انفرادی در بانک‌های افغانستان می‌توانند هفتۀ ۴۰۰دالر (۳۰ هزار افغانی) و یا یکبار در ماه مبلغ ۱۲۰۰ دالر (۱۰۰ هزار افغانی) از حساب شان پول برداشت کنند.

این بانک روز چهارشنبه سوم نومبر (۱۲ عقرب) با نشر اطلاعیه‌ای گفته است که این تصمیم به خاطر "ایجاد سهولت در روند پرداخت سپرده‌های مشتریان و رسیدگی به مشکلات مالی" و نیز ایجاد سهولت بیشتر در ارایۀ خدمات بانکی اتخاذ شده است.

پیش از این دارندگان حسابات انفرادی بانک‌ها در افغانستان هفتۀ ۲۰۰ دالر یا ۲۰ هزار افغانی از حساب خود برداشت می‌توانستند که کمبود پول در بانک‌ها یکی از دلایل عمدۀ آن بود.

بانک مرکزی افغانستان همچنین به بانک‌های تجارتی دستور داده است که "بدون ارایۀ دلایل و اسناد موجه" پول را از حسابات انفرادی به حساب شرکت‌ها انتقال ندهند.

افزون بر این، بانک مرکزی افغانستان در این اطلاعیه گفته است که مشتریانی که پس از تاریخ ۱۲ عقرب به حسابات خود پول می‌سپارند، هر وقتی که خواسته باشند، سپرده‌های شان را به گونۀ کامل برداشت یا به حساب دیگر منتقل کرده می‌توانند.

یک روز پیش از این تصمیم بانک مرکزی افغانستان، گروه طالبان با نشر اعلامیه‌ای داد و ستد با اسعار خارجی را در افغانستان به کلی منع کرد و شهروندان، دکانداران، تاجران و کسبه کاران را ترغیب کرد تا در معاملات شان از پول افغانی کار بگیرند.

در بیش از دو و نیم ماه گذشته که طالبان بر افغانستان مسلط شده اند، ارزش پول افغانی در برابر اسعار خارجی به شدت کاهش یافته و روز چهار شنبه یک دالر امریکایی در سرای شهزادۀ شهر کابل در بدل نزدیک به ۹۱ افغانی تبادله می‌شد.

XS
SM
MD
LG