لینک های دسترسی

Breaking News

هند خواستار آتش بس فوری و همه جانبه در افغانستان شد


وزارت خارجه هند می‌گوید که با در نظر داشت تصمیم ایالات متحده مبنی بر خروج نیروهایش از افغانستان، نگران افزایش خشونت‌ها و قتل‌های هدفمند در این کشور است.

اریندام باگچی، سخنگوی وزارت خارجهٔ هند روز جمعه ۱۶ اپریل (۲۷حمل) در بیانیه‌ای گفته است: "ما به شدت نگران افزایش خشونت‌‌ها و قتل‌های هدفمند در افغانستان استیم. هند خواستار آتش بس فوری و همه‌جانبه می‌باشد. "

هند این اظهارات را پس از آن ابراز می‌کند که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده روز چهار شنبه ۱۴ اپریل اعلام کرد که روند خروج نیروهای امریکایی به تاریخ اول ماه می آغاز خواهد شد و پیش از ۲۰مین سالگرد حملات ۱۱ سپتمبر، افغانستان را ترک خواهند کرد.

گروه طالبان با نشر اعلامیه‌ای گفته که تاخیر چندین ماههٔ خروج نیروهای امریکایی از افغانستان نقض واضح توافقنامهٔ دوحه است.

این گروه از کشورها و سازمان‌های حاضر در زمان امضای توافقنامه خواسته است بر امریکا فشار بیاورند تا تمامی نیروها تا اول ماه می افغانستان را ترک کنند.

گروه طالبان همچنان گفته اند که این امر عواقبی را در قبال خواهد داشت که مسوول آن ایالات متحده خواهد بود.

از سوی دیگر، عمران خان، صدر اعظم پاکستان و رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه در یک مکالمهٔ تلیفونی بر اهمیت توافق سیاسی و ختم جنگ از راه گفتگو در افغانستان تاکید کرده اند.

در این تماس تلیفونی، آقای خان از نقش ترکیه برای برقراری صلح در افغانستان قدردانی کرده و گفته است که پاکستان به پشتیبانی‌اش برای دستیابی به یک راه حل سیاسی و برقراری صلح و ثبات در این کشور ادامه خواهد داد.

آقای خان افزوده که این توافق سیاسی باید پیش از خروج نیروهای خارجی از افغانستان انجام شود.

ترکیه و پاکستان در حالی به یک توافق سیاسی در افغانستان تاکید می‌کنند که قرار است کنفرانس صلح افغانستان به تاریخ ۲۴ اپریل در استانبول برگزار شود.

با وجود آنکه حکومت افغانستان برای اشتراک در آن اظهار آمادگی کرده است، اما طالبان گفته اند که پیش از خروج کامل نیروهای بین المللی از افغانستان در هیچ گونه کنفرانسی اشتراک نخواهند کرد.

XS
SM
MD
LG