لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن: خروج نیروها به تاریخ اول می آغاز خواهد شد


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده امروز ۱۴ اپریل (۲۵ حمل) گفت که روند خروج نیروهای امریکایی به تاریخ اول ماه می آغاز خواهد شد. با آنهم آقای بایدن گفت که این خروج شتابزده نخواهد بود.

او افزد که خروج نیروها به گونه سنجیده، مسوولانه و مصوون و درهماهنگی تمام با متحدین و شرکای امریکا صورت خواهد گرفت.

رییس جمهور بایدن هشدار داد: "طالبان باید بدانند اگر آنان در زمانی که خارج می‌شویم بر ما حمله کنند، از خود و شرکای خود با تمام ابزاری که در درسترس داریم دفاع خواهیم کرد."

آقای بایدن گفت که نیروهای امریکایی و شرکای بین المللی پیش از ۲۰مین سالگرد حملات شنیع ۱۱ ستمبر افغانستان را ترک خواهند کرد.

او گفت که "طالبان را برای تعهد شان حسابده قرار می‌دهیم" تا به تروریستان اجازه ندهند که از خاک افغانستان، ایالات متحده یا شرکایش را تهدید کنند.

رییس جمهور بایدن علاوه کرد که حکومت افغانستان نیز به ایالات متحده تعهد مشابه کرده است.

با آنهم او گفت که بر تهدیدات تروریست‌ها نظارت خواهند داشت.

جو بایدن افزود: "ما قابلیت های ضد دهشت افگنی و منابع اساسی خویش در منطقه را مجدداً تنظیم خواهیم کرد تا از ظهور دوبارهٔ تروریست‌ها جلوگیری کنیم که تهدیدی به وطن ما استند."

آقای بایدن افزود که استراتیژی ملی امریکا به دستور او تغییر خواهد کرد تا تهدیدات گستردهٔ تروریست‌ها را نه تنها در افغانستان بلکه در هر جای نظارت و مختل کند که آنان در آن عرض اندام می‌کنند.

آقای بایدن گفت نیروهای امریکایی برای ریشه‌کن کردن القاعده به افغانستان رفته بودند و اسامه بن لادن، رهبر شبکهٔ القاعده کشته شد و این ماموریت تکمیل شد.

او گفت: "ما نمی‌توانیم به این سلسلهٔ تمدید کردن یا وسعت دادن حضور نظامی خویش در افغانستان به این امید ادامه دهیم که وضعیت مطلوب را برای بیرون شدن ایجاد کنیم و در انتظار یک نتیجهٔ مختلف باشیم."

رییس جمهور بایدن افزوده است که او چهارمین رییس جمهور امریکا است که شاهد حضور نیروهای امریکایی در افغانستان است و نمی‌خواهد این مسوولیت را به رییس جمهور پنجم واگذار کند.

آقای بایدن گفت که فعالیت های دپلوماتیک و بشری در آن کشور ادامه خواهد یافت و امریکا از حکومت افغانستان و به گونه متداوم از طریق حفظ معاونت‌های توسعه‌ای و بشری از حقوق زنان و دختران افغان حمایت خواهد کرد.

او گفت: "ما به گونهٔ متداوم به نیروهای ملی امنیتی و دفاعی افغان معاونت فراهم خواهیم کرد. در کنار شرکای خویش، ما در حدود ۳۰۰ هزار پرسونل را تعلیم و تجهیز کرده ایم و آنان دلاورانه از جانب کشورشان مبارزه کرده و از مردم افغانستان با بهای گزاف دفاع خواهند کرد."

او از کشورهای منطقه خواست تا از افغانستان حمایت کنند، به ویژه پاکستان و هند، روسیه و چین.

رییس جمهور ایالات متحده اضافه کرد که "ما از مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و طالبان حمایت خواهیم کرد که توسط ملل متحد تسهیل یافته است."

آقای بایدن دلیل آورده است که نیروهای امریکایی به دلیل حملهٔ‌ وحشتناکی که ۲۰ سال پیش اتفاق افتاد به افغانستان رفتند، اما این نمی‌تواند توضیح دهد که چرا باید در ۲۰۲۱ در آنجا باقی بمانیم.

رییس جمهور ایالات متحده علاوه کرد که تا اکنون ۲۴۸۸ نظامی امریکایی در افغانستان کشته و ۲۰۷۲۲ دیگر آنان زخمی شده اند و زمان آن فرا رسیده است تا جنگ ایالات متحده در افغانستان پایان یابد و نیروهای امریکایی به وطن شان برگردند.

جو بایدن گفت که به عوض جنگ با طالبان "ما باید بر چالش‌های تمرکز کنیم که موقف آیندهٔ ما را تعیین می‌کند."

برخی از اعضای کانگرس ایالات متحده از حزب دموکرات از این تصمیم آقای بایدن در حالی حمایت کرده اند که شماری اعضای حزب جمهوری‌خواه آنرا به انتقاد گرفته اند.

خروج نیروهای ناتو

وزرای شورای اتلانتیک شمالی ناتو امروز با نشر بیانیهٔ مشترک گفتند که ماموریت حمایت قاطع روند خروج نیروهایش از افغانستان را به تاریخ اول می آغاز خواهد کرد.

در بیانیهٔ این شورا آمده است از آنجایی که مشکل افغانستان راه حل نظامی ندارد، نیروهای بین المللی روند خروج شان را در مدت چند ماه تکمیل خواهند کرد، اما اگر طالبان در این مدت بر نیروهای بین المللی حمله کنند با پاسخ قوی مواجه خواهند شد.

XS
SM
MD
LG