لینک های دسترسی

Breaking News

عمران خان و اردوغان دربارۀ صلح افغانستان صحبت کردند


عمران خان، صدر اعظم پاکستان و رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه تلیفونی صحبت کرده و روند صلح افغانستان را به بررسی گرفتند.

دفتر آقای خان ناوقت روز پنجشنبه ۱۵ اپریل (۲۶ حمل) در خبرنامه‌ای گفت که صدر اعظم پاکستان در این تماس تلیفونی بر اهمیت توافق سیاسی و ختم جنگ از راه گفتگو در افغانستان تاکید کرده است.

آقای خان افزوده که این توافق سیاسی باید پیش از خروج نیروهای خارجی از افغانستان انجام شود.

صدر اعظم پاکستان همچنان گفته است که اسلام‌آباد از توافق صلح امریکا-طالبان و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی میان هیات مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان در قطر پشتیبانی و در این راستا تسهیلاتی را فراهم کرده است.

او افزوده است: "مذاکرات بین‌الافغانی فرصت تاریخی را برای صلح فراهم کرده که رهبران افغان برای دستیابی به یک توافق سیاسی همه شمول، گسترده و جامع باید از آن‌ استفاده کنند."

در خبرنامه آمده است که در این تماس تلیفونی، آقای خان از نقش ترکیه برای برقراری صلح در افغانستان قدردانی کرده و گفته است که پاکستان به پشتیبانی‌اش برای دستیبانی به یک راه حل سیاسی و برقراری صلح و ثبات در این کشور ادامه خواهد داد.

انتظار می‌رود که کنفرانس صلح افغانستان به تاریخ ۲۴ اپریل در استانبول برگزار شود، با وجود آنکه حکومت افغانستان برای اشتراک در آن اظهار آمادگی کرده است، اما طالبان گفته اند که پیش از خروج کامل نیروهای بین المللی از افغانستان در هیچ گونه کنفرانسی اشتراک نخواهند کرد.

بر اساس تصمیم رییس جمهور بایدن، روند خروج نیروهای امریکایی به تاریخ اول ماه می آغاز شده و پیش از ۱۱ سپتمبر تکمیل خواهد شد. ناتو نیز اعلام کرده است که روند خروج نیروهای خود را به تاریخ اول ماه می از این کشور آغاز می‌کند.

XS
SM
MD
LG