لینک های دسترسی

Breaking News

هند هزاران سرباز اضافی را در کشمیر مستقر کرد


به دنبال موجی از حملات شورشیان مظنون در کشمیر در هفته‌های گذشته، حکومت هند هزاران نیروی اضافی شبه نظامی را در این ساحه مستقر کرد.

هند از چند دهه به اینسو کم از کم ۵۰۰ هزار نظامی را در کشمیر که بخشی از آن زیر ادارۀ پاکستان است، مستقر کرده است.

ابهیرام پنکج، سخنگوی نیروهای شبه نظامیان هندی موسوم به "نیروی احتیاط مرکزی پولیس" به خبرگزاری فرانس پرس گفت: "حدود ۲۵۰۰ سرباز [به کشمیر] رسیده و در سرتاسر وادی کشمیر اعزام شده اند."

آقای پنکج گفت که شمار بیشتر نیروها در راه رسیدن به کشمیر اند. یک مقام هندی که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری فرانس‌پرس گفت که تنها در هفتۀ روان حدود ۵۰۰۰ نیروی اضافی هندی در کشمیر مستقر شده اند که به گفتۀ وی نیروهای امنیت مرزی نیز شامل آنان اند.

در یک ماه گذشته چندین نفر به شمول پولیس، کارمندان دولت و سیک‌ها و هندوهای مستقر در کشمیر، در حملاتی که قتل‌های هدفمندانه به نظر می‌رسد، در کشمیر زیر ادارۀ هند کشته شده اند.

گمان می‌رود که شورشیان جدایی طلب که از سال ۱۹۸۹ به اینسو برای استقلال کشمیر زیر ادارۀ هند یا الحاق آن به پاکستان مبارزه می‌کنند، عامل حملات و کشتارهای اخیر باشند.

پولیس و نیروهای شبه نظامی مجهز با واسکت‌های ضد گلوله و اسلحۀ خودکار، بازرسی بدنی باشندگان کشمیر، به شمول کودکان را، در جاده‌های این ساحه تشدید بخشیده اند.

شبه نظامیان هندی در حال بازرسی یک باشندۀ شهر سرینگر کشمیر
شبه نظامیان هندی در حال بازرسی یک باشندۀ شهر سرینگر کشمیر

نیروهای تازه نفس اکنون در اطراف پوسته‌های جدید بازرسی که در هفته‌های اخیر در سرتاسر سرینگر ایجاد شده است، به چشم می‌خورند.

کشمیر که جمعیت آن عمدتاً مسلمانان اند، از زمان استقلال پاکستان و هند در سال ۱۹۴۷ به اینسو به دو بخش تقسیم شده است که یکی آن زیر ادارۀ هند و دیگری زیر ادارۀ پاکستان است.

رهبران هند همچنین دلواپس اند که مسلط شدن طالبان در افغانستان به سود پاکستان تمام شده و مایۀ شورشگری در منطقۀ مورد منازعۀ کشمیر خواهد شد؛ جاییکه تندروان از قبل جای پا دارند.

هند و پاکستان – دو همسایۀ رقیب مجهز با اسلحۀ اتمی – دو بار به خاطر ملکیت کشمیر با هم جنگیده اند. هرچند هر یک از این دو کشور بخشی از کشمیر را زیر ادارۀ خود دارند، هردوی آنان ادعای ملکیت کامل آن را دارند.

از سال ۲۰۱۹ به اینسو و پس از سلب حق نیمه خودمختاری کشمیر زیر ادارۀ هند توسط حکومت به رهبری نرندرا مودی، حس خشم و انزجار جدایی طلبان و تندروان کشمیری نسبت به هند اوج گرفته است.

XS
SM
MD
LG