لینک های دسترسی

Breaking News

هند روند تطبیق واکسین کووید۱۹ را در ماه فبروری آغاز می‌کند


مقام‌های صحی در هند گفته اند که روند تطبیق واکسین کووید۱۹ را در اوایل ماه فبروری سال آینده، ماه ها زودتر از آنچه انتظار می‌رفت، آغاز خواهند کرد.

به گفته مقام‌ها، آخرین مرحله آزمایشی این واکسین که هزینۀ آن را حکومت تامین می‌کند، ماه آینده آغاز خواهد شد. مسوولان هندی همچنین گفته اند که مطالعات نشان داده است که این واکسین موثر و مصوون خواهد بود.

پیشتر از این، بهارت بیوتک، یک شرکت خصوصی که یکجا با شورای تحقیقات طبی هند در حال انکشاف واکسین COVAXIN است، گفته بود که ممکن در ربع دوم سال آینده روند تطبیق واکسین آغاز شود.

رجنی کانت، پژوهشگر ارشد شورای تحقیقات طبی هند و عضو گروه کاری کووید۱۹ روز پنجشنبه پنجم نومبر (۱۵ عقرب) گفت:"این واکسین موثریت خوبی نشان داده است. توقع می‌رود تا در اوایل سال آینده در ماه های فبروری یا مارچ چیزی در دسترس باشد. "

آقای کانت گفت که وزارت صحت هند باید در این مورد تصمیم بگیرد آیا می‌توان واکسین COVAXIN را حتا پیش از تکمیل شدن مرحلۀ نهایی آزمایشات به افراد تطبیق کرد یا خیر.

او افزود: "این (واکسین) در آزمایشات مرحله اول و دوم و در مطالعات حیوانی موثریت و مصوونیت نشان داده است. بنابراین مصوون است اما نمی توانید ۱۰۰ فیصد مطمین باشید مگر اینکه آزمایشات مرحلهٔ سوم تمام شود."

ده‌ها پوهنتون و شرکت دواسازی در سرتاسر جهان تلاش دارند تا هرچه زودتر واکسین کروناویروس را بسازند، یکی ازاین واکسین های آزمایشی ساخته شده توسط شرکت استرازینیکا بریتانیایی است که انتظار می‌رود در اواخر ماه دسمبر یا اوایل سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه شود.

سایر واکسین هایی که در مرحلۀ آخر آزمایشی قرار دارند از شرکت های مودرنا، فایزر، بیوتک، و جانسن و جانسن می‌باشد.

بر اساس آمار پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده، تا صبح پنجشنبه شمار مبتلایان کروناویروس در هند به بیش از هشت میلیون و ۳۶۴ هزار و مرگ و میر ناشی از آن به ۱۲۴۳۱۵ نفر رسیده است.

کروناویروس برای نخستین بار در دسمبر ۲۰۱۹ میلادی در شهر ووهان ایالت هوبی چین شیوع یافت و به همه‌گیری مرگبار جهانی مبدل شد.

XS
SM
MD
LG