لینک های دسترسی

Breaking News

واکسین کووید۱۹ در راه است؛ کی‌ها نخست واکسین می‌شوند؟


ده‌ها پوهنتون و شرکت دواسازی در سرتاسر جهان تلاش دارند تا هرچه زودتر واکسین کروناویروس را بسازند، اما در این میان دو شرکت انتظار دارد که نتایج آزمایشات کلینیکی، واکسین‌های آنان را مصوون و موثر ثابت کند.

با اینحال، در ابتدا واکسین کافی برای همه وجود نخواهد داشت و باید تصمیم گرفته شود که کی‌ها نخست واکسین شوند. بنابراین، متخصصان صحت عامه در حال برنامه ریزی رهنمودهایی استند تا بتوانند با منابع محدود، بهترین کار ممکن را انجام دهند.

اکادمی ملی علوم، انجنیری و طبی و پوهنتون جانس هاپکینز توصیه های خود را از قبل ارایه کرده اند.

معمولاً در ایالات متحدۀ امریکا، از سال ۱۹۶۴ به اینسو، پس از تایید واکسین از سوی ادارۀ مواد غذایی و دوایی امریکا، کمیتۀ ویژۀ مرکز کنترول و وقایۀ امراض این کشور تصمیم می‌گیرد که به چه کسانی اولویت داده شود و واکسین چه‌گونه، چی وقت و به کدام مراکز توزیع شود.

کارشناسان صحی می‌گویند که در قدم اول باید کارکنان صحی که مستقیماً با بیماران کروناویروس ارتباط دارند واکسین شوند، چون آنان بیشتر در معرض خطر قرار داشته و همچنین برای ادامه کار در جامعه بسیار مهم استند.

اما هرچه این حلقه از بستر شفاخانه‌ها دورتر شود ، تصمیم گرفتن مشکل تر می‌شود. بنا بر این، هر اداره باید تصمیم بگیرد که کی‌ها باید در مرحله اول، دوم و سوم واکسین شوند.

گروه دیگری که کارشناسان صحی موافقت کرده اند باید در اولویت قرار گیرند، بیماران مبتلا به امراضی اند که در معرض خطر بیشتر ابتلا و مرگ ناشی از کووید۱۹ قرار دارند، مثل افراد مبتلا به بیماری‌های قلب، شش، گرده یا هم افراد چاق و مبتلایان بیماری شکر.

طبق آمار مرکز کنترول و وقایه از بیماری های ایالات متحده، شمار این افراد به بیش از ۱۰۰ میلیون نفر می رسد و بدیهی است که این فهرست باید محدودتر شود. اکادمی‌های ملی توصیه می‌کنند که تمرکز باید روی افرادی باشد که دو یا چند بیماری یا مشکل صحی دارند.

دستۀ دیگر، کارمندانی است که وظیفۀ آنان برای پیشبرد امور جامعه بسیار مهم پنداشته می‌شود، اما پرسش این است که کی‌ها شامل این دسته می‌شوند.

کارشناسان صحی توصیه می‌کنند که منسوبان پولیس، اطفاییه و ادارات خدمات عاجل، قوای نظامی، رهبران سیاسی، سالمندان، زنان باردار و کودکان و کارمندان فروشگاه‌ها باید زود تر واکسین شوند زیرا آنان هم افراد آسیب‌پذیری استند و هم در صورت ابتلا به کووید۱۹ ممکن است باعث ابتلای دیگران نیز شوند.

انتظار می رود مرکز کنترول و وقایه امراض ایالات متحده هفتهٔ آینده گروهی از متخصصین را گردهم جمع کند تا در این مورد رهنمودهایی را ترتیب دهد.

سازمان جهانی صحت‌ می‌گوید که در حال حاضر ۴۲ واکسین کووید۱۹ در مرحلهٔ آمازیش بر انسان‌ها قرار دارد که از آن میان ۱۰ واکسین به مرحلهٔ نهایی رسیده است.

XS
SM
MD
LG