لینک های دسترسی

Breaking News

هیچ کشوری باید از وضعیت حساس در افغانستان استفاده نکند - مودی


نرندرا مودی، صدراعظم هند می‌گوید که کشورهایی که با افکار تهاجمی " از دهشت افگنی به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده می‌کنند باید بدانند که دهشت افگنی برای آنها نیز تهدید بزرگی است".

آقای مودی که روز شنبه ۲۵ سپتمبر (سوم میزان) در مجمع عمومی سازمان ملل متحد صحبت می‌کرد بدون اینکه از کدام کشور خاصی نام ببرد گفت که لازم است تا از افغانستان به عنوان پایگاه برای گسترش ترور و دهشت استفاده نشود.

صدر اعظم هند افزود: "نیاز داریم تا آماده بوده و اطمینان داشته باشیم که هیچ کشوری تلاش نکند از وضعیت حساس [افغانستان] استفاده و از آنجا به عنوان یک ابزار برای منافع و اهداف خود کار گیرد."

آقای مودی از جامعۀ جهانی خواست تا به زنان، کودکان و اقلیت‌های افغانستان کمک کنند.

حکومت هند ابراز نگرانی کرده است که هرج و مرج در افغانستان به تعقیب خروج سربازان امریکایی و ناتو از آن کشور، به نفع پاکستان تمام شده و شورشگری دیرینه را در کشمیر تغذیه می‌کند؛ جاییکه شبه نظامیان مخالف هند از قبل حضور دارند.

آقای مودی که بخشی از این هفته را در ملاقات با مقامات امریکایی به منظور تقویب روابط در منطقۀ اندو – پسفیک سپری کرده است این اظهارات را در واکنش به بیانات عمران خان، صدر اعظم پاکستان که ساعاتی پیش سخنرانی کرده بود، بیان کرد.

آقای خان روز جمعه یکبار دیگر، حکومت ملی‌گرای هندوی به رهبری نرندرا مودی را "فاشیست" خواند و او را به خاطر اقدامات سرکوب‌گرانۀ حکومت هند در کشمیر به باد انتقاد گرفت.

در همین حال صدراعظم پاکستان از جامعه جهانی خواست تا حکومت طالبان در افغانستان را حمایت کرده و در انزوا قرار ندهند.

آقای خان گفت: "اگر ما در حال حاضر از افغانستان چشم پوشی کنیم، طبق [گزارش] سازمان ملل متحد، نیمی از مردم افغانستان از قبل آسیب پذیر استند و تا سال آینده تقریبا ۹۰ در صد از مردم افغانستان به زیر خط فقر خواهند رفت."

صدر اعظم پاکستان گفت که طالبان تعهد کرده اند که به حقوق بشر احترام بگذارند، یک دولت همه شمول تشکیل دهند و اجازه ندهند که کشورشان توسط تروریست‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

آقای خان گفت: "اگر جامعه جهانی آنها را تشویق و ترغیب کند تا به گفته‌هایشان عمل کنند، همه جوانب برنده خواهد شد."

از جانب دیگر، سرگی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه روز شنبه ۲۵ سپتمبر، در حاشیۀ مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که موضوع به رسمیت شناختن طالبان در مقطع کنونی، روی میز قرار ندارد.

وزیر خارجۀ روسیه ابراز تاسف کرد که با خروج به گفتۀ وی عجولانۀ ایالات متحده و سایر متحدان ناتو از افغانستان، بدون غور در بارۀ پیامدهای آن، بسیاری از سلاح‌های آنان در افغانستان باقی مانده و باید اطمینان حاصل شود که این سلاح‌ها برای اهداف مخرب استفاده نشوند.

آقای لاوروف افزود که برای روسیه اولویت نخست، جلوگیری از گسترش افراطگرایی در کشورهای همسایۀ افغانستان است و افزون بر آن، به گفتۀ وی برای روسیه غیر قابل پذیرش است که تهدید دهشت افگنی در خاک افغانستان وجود داشته باشد.

روسیه از جمله معدود کشورهایی است که تا هنوز سفارت خود را در افغانستان مسدود نکرده و براساس گزارش خبرگزاری دولتی آن کشور، مسکو با مقام های طالبان در حال بحث است تا یک هیات حکومت به رهبری طالبان از روسیه دیدار کند.

XS
SM
MD
LG