لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان خواستار حمایت جهانی از طالبان شد


صدراعظم پاکستان از جامعه جهانی خواست تا حکومت طالبان در افغانستان را حمایت کرده و در انزوا قرار ندهند.

عمران خان روز جمعه ۲۴ سپتمبر (دوم میزان) در یک پیام ویدیویی در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که جامعه جهانی باید رهبران کنونی طالبان را "به خاطر مردم افغانستان" حمایت کنند.

آقای خان گفت: "اگر ما در حال حاضر از افغانستان چشم پوشی کنیم، طبق [گزارش]سازمان ملل متحد، نیمی از مردم افغانستان از قبل آسیب پذیر استند و تا سال آینده تقریبا ۹۰ در صد از مردم افغانستان به زیر خط فقر خواهند رفت."

صدراعظم پاکستان گفت که طالبان تعهد کرده اند که به حقوق بشر احترام بگذارند، یک دولت همه شمول تشکیل دهند و اجازه ندهند که کشورشان توسط تروریست ها مورد استفاده قرار گیرد.

آقای خان گفت: "اگر جامعه جهانی آنها را تشویق و ترغیب کند تا به گفته‌هایشان عمل کنند، همه جوانب برنده خواهد شد."

این در حالی است که شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان نیز روز پنجشنبه ۲۳ سپتمبر در دیدار با انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا گفت که در حالیکه رهبران طالبان باید به تعهدات خود پابند باشند، جهان"مسوولیت اخلاقی" دارد تا به گونهٔ مشترک در حل بحران بشری و اقتصادی در افغانستان تلاش کنند.

آقای قریشی گفت: "امیدوارم جهان اشتباه تنها گذاشتن افغانستان را تکرار نکند."

آقای بلنکین نیز در این دیدار گفت: "من فکر می‌کنم [در مورد تعامل با طالبان] وحدت بسیار قوی رویکرد و وحدت اهداف وجود دارد ... ، طالبان می‌گوید که به دنبال مشروعیت استند، و به دنبال حمایت جامعه بین المللی استند. رابطه آنان با جامعه بین المللی به نحوهٔ عمل آنان بستگی دارد. "

در همین حال، وزیر خارجهٔ امریکا گفت که موضوع افغانستان محور جلسات چندجانبه و دوجانبه او با همتایان روسیی و چینی او نیز بوده است.

آقای قریشی دو هفته قبل نیز در یک کنفرانس مشترک خبری با همتایی اسپانیایی‌اش در اسلام آباد گفت: "به نظر من بهترین راه تعامل بین المللی است نه انزوای بین المللی. انزوا عواقبی را در قبال خواهد داشت که ما آنرا نمی‌خواهیم و به افغانستان و منطقه نیز کمک نخواهد کرد."

پاکستان در کنار عربستان سعودی و امارات متحدهٔ عرب، یگانه همسایهٔ افغانستان است که در گذشته حکومت طالبان را به رسمیت شناخته بود.

XS
SM
MD
LG