لینک های دسترسی

Breaking News

هند تیم خود را برای کمک به زلزله زدگان به افغانستان اعزام کرد


هند ناوقت پنجشنبه ۲۳جون (دوم سرطان) گفت که تیم تخنیکی خود را به کابل اعزام می کند تا فراهم آوری کمک‌های بشردوستانه را برای مردم زلزله زده در جنوب شرق افغانستان هماهنگ کند.

وزارت خارجهٔ هند با نشر اعلامیه‌ای گفته است که تیم تخنیکی امداد رسانی خود را به سفارت هند مقیم کابل اعزام کرده است، سفارتی که پس از مسلط شدن مجدد طالبان در اگست ۲۰۲۱، خالی بوده است.

اعلامیه گفته است: "اخیراً یک تیم هندی دیگر برای نظارت بر عملیات ارسال کمک‌های بشردوستانه ما به افغانستان از کابل بازدید کرده و با اعضای ارشد طالبان ملاقات کرده است. در این بازدید، وضعیت امنیتی نیز مورد ارزیابی قرار گرفت."

اما در این اعلامیه در مورد تیم تخنیکی و مواد کمکی که برای افغانستان ارسال می کند، جزییات ارایه نشده است.

بر اساس این اعلامیه، تیم تخنیکی آن کشور به خاطر ادامه تعامل با مردم افغانستان و نظارت نزدیک و هماهنگی کمک‌های موثر بشردوستانه به کابل اعزام شده است.

وزارت خارجۀ حکومت طالبان پس از نشر اعلامیه‌ای وزارت خارجۀ هند مبنی بر اعزام یک تیم تخنیکی و استقرار اعضای آن در سفارت هند در کابل، از این فیصلۀ دهلی نو استقبال کرد.

حافظ ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی این وزارت با فرستادن پیامی به خبرنگاران گفت که حکومت طالبان از تصمیم هند برای اعزام دوبارۀ دپلومات‌ها و یک تیم کاری به سفارت خود در کابل و تمایل آن کشور به تعامل و تداوم کمکهای بشردوستانه به مردم افغانستان استقبال میکند.

آقای تکل افزود: "ورود دپلومات های هندی به افغانستان و فعال شدن مجدد سفارت آن کشور نشان میدهد که فضای امنی در افغانستان ایجاد شده و به هرگونه حقوق سیاسی و دپلوماتیک احترام می شود. امارت اسلامی افغانستان به تمام سفارت های موجود اطمینان می دهد که به امنیت سفارت های آنها مطابق با اصول دپلوماتیک بین المللی توجه می شود."

وزارت خارجۀ حکومت طالبان بار دیگر از سایر کشورها خواسته که با نمایندگی‌های دپلوماتیک‌شان به افغانستان بیایند و سفارت های خود را دوباره باز کنند.

پس از روند تخلیه در اگست ۲۰۲۱ میلادی، هند همه دپلومات‌ها و کارمندان خود را از افغانستان بیرون کرد. اما به گفتهٔ وزارت خارجهٔ هند، با آنهم دهلی جدید تا حال کمک‌های بشردوستانه را برای افغانستان فراهم کرده است که شامل ۲۰ هزار تن گندم، ۱۳ تن ادویه، ۵۰ هزار دوز واکسین کووید۱۹ و لباس‌های زمستانی است.

XS
SM
MD
LG