لینک های دسترسی

Breaking News

ادامهٔ سفر مقامات امریکایی به تایوان؛ والی ایالت اندیانای امریکا وارد تایپی شد 


به سلسهٔ سفر‌ مقام‌های امریکایی به تایوان، با وجود مخالفت چین، والی ایالت اندیانا امروز ۲۱ اگست (۳۰ اسد) وارد تایپی، پایتخت تایوان، شد.

چین که بر تایوان ادعای مالکیت دارد، در پی سفر‌های اخیر مقامات امریکایی به تایپی، تمرینات نظامی را در نزدیکی آب‌های جزیرۀ تایوان راه اندازی کرده است.

در جریان ماه جاری، ننسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان کانگرس امریکا به تایوان سفر کرد، سفری که خشم چین را بر انگیخت.

به دنبال آن، هفتهٔ گذشته گروهی از قانونگذاران امریکایی نیز از تایوان دیدن کردند.

ایریک هالکام، والی اندیانا در یک تویت نوشته است که در جریان این سفر، از کوریای جنوبی نیز دیدار خواهد کرد. او نگاشته است که هدف این سفرش، ایجاد روابط جدید و تقویت روابط دیرینه با تایوان و کوریای جنوبی است. او همچنان گفته است این یک سفر "توسعهٔ اقتصادی" است.

در همین حال، ریاست جمهوری تایوان گفته است که سای اینگ وین، رییس جمهور این کشور، صبح دوشنبه با هالکام ملاقات خواهد کرد.

بیجینگ که همواره از سفرهای مقامات امریکایی به تایوان اظهارات شدید داشته است، تا اکنون در مورد سفر آقای هالکام واکنش نشان نداده است.

چین می‌گوید که تایوان مهمترین و حساس‌ترین موضوع در روابط این کشور با امریکا است، اما آنرا یک موضوع داخلی این کشور می‌خواند.

حکومت تایوان می‌گوید از آنجایی که حکومت چین هیچ زمانی بر این جزیره حکمروایی نداشته، حق ادعای مالکیت آنرا ندارد و تنها تایوان با جمعیت ۲۳ میلیون نفری حق دارد سرنوشت‌اش را تعیین کند.

تمرینات نظامی چین که پس از سفر خانم پلوسی آغاز شده بود، هنوز هم ادامه دارد.

تایوان و چین در سال ۱۹۴۹ پس از یک جنگ داخلی از هم جدا شدند و نیروهای ملی‌گرای شکست خورده به تایوان فرار کردند و در آنجا حکومتی را ایجاد کردند که بعد‌ها به یک دموکراسی پر جنب و جوش تبدیل شد.

کانگرس ایالات متحده در اپریل ۱۹۷۹ میلادی قانونی را زیر نام "قانون تایوان" تصویب کرد. بر اساس این قانون،‌ امریکا استقلال تایوان را به رسمیت نمی‌شناسد، اما متعهد است تا آن جزیره را در زمینۀ دفاع از خود کمک کند.

XS
SM
MD
LG