لینک های دسترسی

Breaking News

ننسی پلوسی: امریکا اجازه نخواهد داد چین تایوان را منزوی کند


ننسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده امروز پنجم اگست (۱۴ اسد) در جریان سفرش به جاپان گفت که کشورش به چین اجازه نخواهد داد تایوان را منزوی کند.

خانم پلوسی که دو روز پیش از تایوان دیدار کرد گفت که چین ممکن از دیدار و اشتراک تایوان از سایر جا‌ها جلوگیری کند، اما "نخواهد توانست با جلوگیری از سفر ما به آنجا، تایوان را منزوی کند".

خانم پلوسی اضافه کرد که "ما در گذشته دیدار‌های به سطح بلند داشتیم و سناتوان امریکایی هر دو حزب به دیدار‌های شان ادامه خواهند داد".

پس از دیدار این مقام امریکایی از تایوان، چین تمرینات نظامی را در نزدیکی تایوان راه اندازی کرده و چندین میزایل بالستیک را به آب‌های اطراف تایوان شلیک کرد. با وجود تقبیح ایالات متحده، جاپان و اتحادیهٔ اروپا قرار است چین این تمرینات نظامی را ادامه دهد.

رییس مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده همچنان افزود که هدف سفرش به کشورهای آسیایی تغییر وضعیت موجود در منطقه نیست.

او افزود: "ما از آغاز گفته ایم که هدف حضور ما در اینجا تغییر وضعیت موجود در آسیا و تایوان نیست." خانم پلوسی اضافه کرد که هدف ایالات متحده تامین امنیت در تنگهٔ تایوان و پیروزی وضعیت موجود است.

پیش از سفر خانم پلوسی به تایوان، هووا چونینگ، سخنگوی وزارت خارجۀ چین گفته بود که او نباید از تایوان دیدن کند و "در صورت نادیده گرفتن علایق امنیتی و حاکمیت ملی چین، امریکا بهای این کار را خواهد پرداخت".

بر اساس قانونی که از سوی کانگرس ایالات متحده تصویب شده است، امریکا استقلال تایوان را به رسمیت نمی‌شناسد، اما متعهد است تا آن جزیره را در زمینۀ دفاع از خود کمک کند. چین همواره از حمایت حکومت ایالات متحده از تایوان شدیداً انتقاد کرده است.

چین همواره ادعا کرده است که جزیره تایوان بخشی از خاک این کشور است و در صورت نیاز با استفاده از زور آنرا به قلمرو اصلی چین ملحق خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG