لینک های دسترسی

Breaking News

اندونیزیا به طالبان: به حقوق زنان احترام کنید


وزیران خارجه و دفاع اندونیزیا و آسترالیا، حین کنفرانس خبری مشترک در جاکارتا، پایتخت اندونیزیا
وزیران خارجه و دفاع اندونیزیا و آسترالیا، حین کنفرانس خبری مشترک در جاکارتا، پایتخت اندونیزیا

وزیر خارجهٔ اندونیزیا روز پنجشنبه نهم سپتمبر (۱۸ سنبله) از طالبان خواست تا به حقوق زنان در افغانستان احترام قایل شوند.

رتنو مارسودی، وزیر خارجهٔ اندونیزیا، همچنین از گروه طالبان خواست اجازه ندهد که افغانستان بار دیگر به میدان فعالیت‌های تروریستی مبدل شود.

خانم مارسودی پس از ملاقات با ماریز پیین، وزیر خارجهٔ آسترالیا، و پیتر داتون، وزیر دفاع آسترالیا، در جاکارتا گفت که کشوراش اوضاع افغانستان را از نزدیک نظارت می کند و ابراز امیدواری کرد که آن کشور بار دیگر به میدان آموزش، فعالیت و تهدید گروه های دهشت افگنی مبدل نشود.

اظهارات این مقام اندونیزیایی در مورد احترام به حقوق زن در افغانستان در حالی بیان شد که طالبان روز سه شنبه هفتم سپتمبر کابینهٔ موقت خود را که متشکل از اعضای ارشد این گروه است، اعلام کرد؛ کابینهٔ که در آن هیچ کرسی برای زنان اختصاص نیافته است.

خانم مارسودی و ماریز پیین، وزیر خارجهٔ آسترالیا، همچنین از گروه طالبان خواستند تا حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و دختران در افغانستان را احترام بگذارند.

وزیر خارجهٔ آسترالیا در یک کنفرانس ویدیویی مشترک با همتای اندونیزیایی اش گفت که جاکارتا می‌تواند نقش مهمی در کشور های اسلامی بازی کند و در مسایل مربوط به حقوق بشر تاثیر گذار باشد.

اندونیزیا خود یکی از کشور هایی است که از حملات متعدد تندروان متاثر شده است. در حملهٔ ۲۰۰۲ میلادی در یکی از جزایر بالی اندونیزیا، ۲۰۲ نفر کشته شدند که اکثر آنان شهروندان خارجی، به شمول ۸۸ آسترالیایی بودند.

بر اساس گزارش ها، شبکهٔ جماعت اسلامی که وابسته به القاعده است، مسوول این حملهٔ مرگبار در اندونیزیا بوده است.

بر اساس توافق دوحه میان ایالات متحده و طالبان، نمایندگان این گروه تعهد کرده بودند تا روابط خود را با گروه های دهشت افگنی از جمله القاعده قطع کند.

اما بر اساس گزارش سازمان های بین المللی،‌ به شمول ملل متحد، طالبان تا هنوز روابط خود را با شبکهٔ القاعده حفظ کرده است.

XS
SM
MD
LG