لینک های دسترسی

Breaking News

خبرنگاران افغان: رسانه‌ها آزادی و استقلال نخواهند داشت


برخی از خبرنگاران رسانه‌های خصوصی می‌گویند که با وجود اطمینان طالبان، حضور رسانه‌های آزاد و مستقل در افغانستان امکان پذیر نخواهد بود.

رسانه‌های محلی گزارش داده اند که جنگجویان طالبان پس از تصرف اکثر ولایات، خبرنگاران زن را خانه‌نشین کرده، تلاشی خانه به خانه خبرنگاران را آغاز کرده و برنامه‌های رسانه‌ها را تغییر داده اند.

یک خبرنگار پیشین شبکه طلوع که نخواست از او نامبرده شود به صدای امریکا گفت: "آینده ای تیره در انتظار رسانه ها در افغانستان است".

او که پیش از تصرف افغانستان توسط طالبان، این کشور را ترک کرده گفت که رسانه‌ها در زمان طالبان آزادی ۲۰ سال گذشته را نخواهد داشت. او افزود که با بازگشت طالبان، دو دهه دستاوردهای خبرنگاران افغان "در یک شب ناپدید شد".

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان به تاریخ ۱۷ اگست در نخستین کنفرانس خبری پس از تصرف کابل گفت که رسانه‌ها به شرطی که براساس "اصول اسلامی" و "منافع ملی" کار کنند و منصف باشند "آزاد و مستقل" باقی خواهند ماند."

اما این خبرنگار پیشین شبکه طلوع علاوه کرد که طالبان معنی " چارچوب اسلامی" را برای آن‌ها مشخص نمی کند.

او اضافه کرد که گذشته گروه طالبان نشان می‌دهد که "به آزادی بیان و مطبوعات اعتقاد ندارد."

طالبان در دوران حکمروایی خود در دهه ۱۹۹۰ به جز از رادیو دولتی به هیچ رسانه‌ای دیگر اجازه نشرات ندادند و از رادیویی دولتی نیز برای اهداف تبلیغاتی استفاده می‌کردند.

شکیلا ابراهیم خیل، یک خبر نگار دیگر افغان به صدای آمریکا گفت که بازگشت طالبان "به معنای پایان آزادی مطبوعات در افغانستان است".

خانم ابراهیم خیل یکی از پیشگامان خبرنگاری در افغانستان بود که در سال ۲۰۰۴ که هنوز حضور زنان در رسانه‌ها غیر معمول بود، کار را با شبکه طلوع آغاز کرد.

او پس از حملهٔ انتحاری بالای موتر کارمندان تلویزیون طلوع در سال ۲۰۱۶ از افغانستان خارج شد.

کمیته مصوونیت خبرنگاران افغان می‌گوید که از جمله‌ای ۶۷ خبرنگاری که بین سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۰ در افغانستان کشته شده اند، طالبان مسوولیت ۲۷ مورد آنرا به عهده گرفته اند.

خانم ابراهیم خیل می‌گوید که طالبان به رسانه‌های مستقل اجازه کار در افغانستان را نخواهد داد و اضافه کرد که به تعهدات این گروه نمی‌توان اعتماد کرد.

او معتقد است که برخی از رسانه‌ها کار در افغانستان را ادامه خواهند داد، اما آن‌ها باید بر وفق خواسته طالبان عمل کنند.

او افزوده است که خبرنگاران زن دستاوردهای خود را از دست خواهند داد زیرا طالبان "به حقوق زنان اعتقاد ندارند."

در همین حال گزارشگران بدون مرز می‌گوید که زنان در حال ناپدید شدن از رسانه ها استند. براساس گزارش این سازمان در حال حاضر کمتر از ۱۰۰ خبرنگار زن، به مراتب کمتر از سال ۲۰۲۰، در کابل کار می‌کند و اکثر خبرنگاران زن که از ولایات گزارش می‌دادند مجبور به ترک شغل شده اند.

خانم ابراهیم خیل گفت که افغانستان با خاموشی رسانه‌ای مواجه است زیرا هزاران روزنامه نگار از طالبان فرار کرده و صدها رسانه تعطیل شده است.

XS
SM
MD
LG