لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد:‌ زنان افغان نمی‌گذارند 'حذف' شوند


تظاهرات زنان در شهر کابل
تظاهرات زنان در شهر کابل

ادارهٔ‌ زنان ملل متحد روز چهار شنبه هشتم سپتمبر (۱۷ سنبله) از جامعهٔ بین المللی خواست تا دست آوردهای دو دههٔ زنان را در افغانستان حفظ کند.

این درخواست یک روز پس از آن صورت گرفت که طالبان کابینهٔ سرپرست خود را اعلام کردند که در آن همه اعضای ارشد این گروه شامل اند و زنان در آن حضور ندارد. علاوه بر آن، وزارت امور زنان که پس از سقوط حاکمیت دور نخست طالبان به وجود آمده بود،‌ از کابینهٔ سرپرست طالبان حذف شده است.

در واکنش به عدم حضور زنان در کابینهٔ طالبان، ادارهٔ زنان ملل متحد گفته است که از این اقدام طالبان عمیقا ناامید شده است.

الیسن دیویدین،‌ معاون اداره زنان ملل متحد در امور افغانستان گفته است که "غیر قابل پذیرش است که جامعهٔ‌ بین المللی حکومتی را قبول کند که زنان بخشی از آن نباشند. نه فقط برای افغانستان،‌ بلکه برای هر کشوری دیگر."

خانم دیویدین با اشاره به کابینهٔ طالبان گفت: "احترام به حقوق زنان یک آزمایش قوی برای هر مرجع حاکم است و هر مرجع حاکم باید بر اساس آن مورد قضاوت قرار بگیرد. اما با اعلام [کابینهٔ] دیروز، طالبان یک فرصت مهم را از دست دادند تا به جهان نشان دهند که آنان واقعا متعهد به ایجاد یک جامعه همه شمول و مرفه اند."

ادارهٔ زنان ملل متحد برای بیش از یک دهه در کابل و پنج ولایت افغانستان فعالیت داشته و حدود ۷۵ کارمند محلی و بین المللی در این بخش ملل متحد در آن کشور فعالیت دارند.

خانم دیویدین گفته است که شبکهٔ‌ گستردهٔ زنان که شامل فعالان جامعهٔ مدنی، حقوق بشر، وکلای مدافع و رهبران زن می شوند، نگرانی شان را از عملکرد طالبان بیان کرده اند.

به گفته این مقام ملل متحد، این فعالان گفته اند که در برخی موارد آنان اجازه ندارند تا بدون عضو مرد خانواده، از منازل شان بیرون بروند و به کار و بار شان رسیدگی کنند.

خانم دیویدین با اشاره به مظاهرات زنان و دختران در برخی ولایات افغانستان از جمله کابل گفت که اعتراض زنان به عملکرد طالبان نشان می‌دهد که آنان از حقوق شان صرف نظر نخواهند کرد و مانع حذف حضور فعال شان در جامعه خواهند شد.

این مقام ملل متحد همچنین از جامعهٔ بین المللی خواست تا سازمان های جامعهٔ مدنی را تمویل کند که رهبری آنرا زنان بر عهده دارند و از این طریق، دست آوردهای دو دههٔ زنان در افغانستان حفظ شود.

XS
SM
MD
LG