لینک های دسترسی

Breaking News

پیشنهاد میانجیگری اندونیزیا برای آوردن صلح در افغانستان


رئیس جمهور اندونیزیا پیشنهاد کرده است تا برای ترویج صلح در افغانستان و پایان دادن جنگ در آن کشور، یک کمیته متشکل از علمای دینی اندونیزیا، افغانستان و پاکستان ایجاد گردد.

جوکو ویدودو این پیشنهاد را روز جمعه هنگام دیدار از اسلام آباد مطرح کرد.

آقای ویدودو در ملاقات با ممنون حسین، رئیس جمهور پاکستان همچنین گفت که اندونیزیا می تواند در روند صلح افغانستان "یک نقش مثبت" را بازی کند.

رئیس جمهور پاکستان با ابراز توافق در مورد پیشنهاد رئیس جمهور اندونیزیا مبنی بر ایجاد کمیته متشکل از علمای دینی سه کشور گفت که صلح در افغانستان یک امر ضروری برای توسعه و پیشرفت در منطقه می باشد.

جوکو ویدودو پیش از ملاقات اش با رئیس جمهور پاکستان، در یک نشست به قانونگذاران پاکستانی روی اهمیت ثبات سیاسی و امنیت برای پیشرفت اقتصادی در منطقه تاکید ورزید.

رئیس جمهور ویدودو گفت: "منازعه و جنگ به نفع هیچ کس نیست. مردم (عادی) به ویژه زنان و کودکان همیشه بیشترین آسیب را در اثر منازعات و جنگ ها می بینند."

پیشنهاد میانجیگری اندونیزیا در روند صلح افغانستان در حالی مطرح می شود که کابل و واشنگتن ادعا دارند که اسلام آباد از گروه طالبان و شبکه حقانی حمایت کرده و به رهبران و جنگجویان آنان در داخل خاک پاکستان پناهگاه داده است – اتهامی که مقام های پاکستانی آن را رد می کنند.

رئیس جمهور اندونیزیا همچنین با اشاره به منازعات طولانی در کشورش، بر حل مسالمت آمیز جنگ در افغانستان تاکید ورزید.

آقای ویدودو افزود: "به گونه مثال، منازعه در منطقه آچه اندونیزیا بیش از ۳۰ سال به درازا کشید. اما یک راه حل نظامی به تنهایی نتوانست منازعه در آچه را حل کند."

تا کنون مقام های افغان در مورد پیشنهاد اندونیزیا مبنی بر ایجاد کمیته متشکل از علمای افغانستان، پاکستان و اندونیزیا برای حل جنگ در افغانستان واکنش نشان نداده است.

اما یک هئیت بلند پایه شورای عالی صلح افغانستان به منظور دخیل ساختن اندونیزیا در روند صلح افغانستان سال گذشته میلادی به جاکارتا سفر کرد و خواستار حمایت علمای دینی اندونیزیا از تلاش های صلح کابل شد.

اندونیزیا ۲۶۰ میلیون نفر جمعیت دارد که حدود ۸۷ در صد آن مسلمان بوده و به این ترتیب بیشترین جمعیت مسلمان دنیا را دارد.

رئیس جمهور اندونیزیا در ملاقات با رئیس جمهور پاکستان پیشنهاد ایجاد کمیته علمای دینی اندونیزیا، افغانستان و پاکستان را برای آوردن صلح در افغانستان مطرح کرد.
رئیس جمهور اندونیزیا در ملاقات با رئیس جمهور پاکستان پیشنهاد ایجاد کمیته علمای دینی اندونیزیا، افغانستان و پاکستان را برای آوردن صلح در افغانستان مطرح کرد.

XS
SM
MD
LG