لینک های دسترسی

Breaking News

بیش از ۲۰۰ میلیون زن و دختر در جهان ختنه شده‌اند 


امروز ششم ماه فبروری مصادف است با روز بین المللی عدم تحمل ختنۀ زنان،‌ که از سوی جامعۀ جهانی، به شمول ملل متحد و ایالات متحده، به صفت نقض حقوق بشری، صحت و وقار زنان زنان و دختران شناخته شده است.

انتونی بلینکن وزیر خارجهٔ ایالات متحده، امروز ششم فبروری (۱۷ دلو) ضمن اشاره به اینکه بیش از ۲۰۰ میلیون دختر و زن در سراسر جهان،‌ ختنه را تجربه کرده اند؛ در یک اعلامیه گفته است برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان بدون جلوگیری و پاسخگویی به خشونت مبتنی بر جنسیت، نایل شدنی نیست.

ختنه دختران در ۳۰ کشور افریقایی و برخی از کشورهای شرق میانه، آسیا و امریکای لاتین رایج است.

مصر ، پنج سال پیش قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن مدت زندان کسانی که ختنۀ دختران را انجام می‌دهند، از دو سال تا هفت سال افزایش یافت. حکومت سودان سال گذشته، ختنهٔ دختران و زنان را جرم قابل مجازات اعلام کرد.

یک پژوهش در سال ۲۰۱۱ در کولمبیا نشان داد که ختنه دختران هنوز هم در میان مردم بومی آن کشور رایج است.

مطالعۀ دیگر در سال ۲۰۱۲ در اسراییل نیز انجام ختنه دختران را در میان یهودیان مهاجر در اتیوپیا تایید کرد و در ایالات متحده نیز مواردی از ختنه دختران در میان جمعیت مسیحی این کشور دیده شده است.

در این عمل که معمولاً در نوزادی یا سنین نوجوانی توسط قیچی و بدون بی‌هوشی صورت می‌گیرد، قسمت‌های بیرونی آلت تناسلی زنان برداشته می‌شود تا آنان از خودارضایی باز نگه‌داشته شوند.

سازمان جهانی صحت گفته است که ختنه دختران و زنان در دراز مدت، سبب مشکلات ولادی، تکالیف سیستم بولی، مشکلات مقاربت جنسی، افسردگی، اضطراب، اختلالات روانی و مرگ نوزادان می‌شود.

ملل متحد گفته است که به نظر می‌رسد در مقایسه با سه دهه پیش، یک سوم کمتر دختران ختنه را تجربه می‌کنند و برای رسیدن به هدف جهانی محو ختنه زنان، پیشرفت‌هایی در این خصوص باید ۱۰ برابر سریعتر صورت بگیرد.

این در حالی است که همه‌گیری کروناویروس سبب افزایش ختنه‌ٔ‌ زنان و دختران شده است.

وزارت خارجهٔ ایالات متحده گفته است که در جریان سال جاری برای نخستین بار طرح ملی عمل ایالات متحده برای پایان بخشیدن ختنهٔ زنان و دختران را نشر خواهد کرد.

آقای بلینکن افزود که حقوق بشری زنان و دختران، به شمول داشتن حق زندگی عاری از خشونت، باید حفظ شود.

تطبیق پلان عمل ملل متحد برای محو ختنهٔ دختران تا سال ۲۰۳۰ در حدود ۲.۴ میلیارد دالر هزینه خواهد برداشت. ملل متحد گفته است که نجات هر دختر از این خطر کمتر از ۱۰۰ دالر مصرف خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG