لینک های دسترسی

Breaking News

اگر طالبان طیارۀ امریکایی را سقوط داده باشند، مذاکرات صلح دشوار خواهد شد - وین


ایرل وین، معاون سابق سفارت ایالات متحده در افغانستان گفته است که اگر طیارۀ نظامی امریکایی توسط طالبان در ولایت غزنی سقوط داده شده باشد، این امر میتواند روند صلح را "دشوار" سازد.

اردوی ایالات متحده دیروز (دوشنبه ٢٧ جنوری) تایید کرد که یک طیاره نظامی امریکایی در غزنی سقوط کرده است.

طالبان با نشر اعلامیه‌ای به زبان پشتو و انگلیسی گفته اند که این طیاره "سقوط کرده است"، اما در اعلامیۀ دری، این گروه ادعا کرده است که طالبان طیاره امریکایی را "سقوط داده اند."

طالبان با نشر اعلامیه های ضد و نقیص این سانحه هوایی را "دست‌آورد" خوانده اند.

آقای وین در یک مصاحبه با تلویزیون آشنا، صدای امریکا، امروز (سه شنبه ٢٨ جنوری) گفت که "همیشه دشوار میباشد که روند صلح در حالی به پیش برده شود که یک تنش فعال نیز ادامه داشت"، زیرا به گفتۀ ایرل وین "هرنوع واقعات میتواند مذاکرات صلح را پیچیده سازد".

قبل از این رئیس جمهور دونالد ترمپ در ماۀ سپتمبر سال ٢٠١٩، بدلیل کشته شدن یک سرباز امریکایی در یک حملۀ انتحاری طالبان در کابل، مذاکرات صلح با آن گروه را لغو اعلام کرد.

در حالیکه مذاکرات صلح میان نمایندگان ایالات متحده و گروۀ طالبان، در دوحه پایتخت قطر تاحال به کدام نتیجه نرسیده، آقای وین گفته است که "کاهش در خشونت میتواند یک گام مثبت" در این روند باشد.

معاون سابق سفارت ایالات متحده در افغانستان اضافه کرده که بخاطر رسیدن به یک توافق صلح میان واشنگتن و طالبان "نسبت به گذشته امروز یک فُرصت خوب در اختیار داریم".

به گفتۀ ایرل وین، این توافق "باب را برای مذاکرات بین الافغانی" باز خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG