لینک های دسترسی

Breaking News

عبدالله: گفتگوهای بین‌الافغانی هفتۀ آینده آغاز می‌شود


پس از یک وقفۀ چند هفته‌ای در روند صلح افغانستان به دلیل توقف رهایی زندانیان حکومت و طالبان، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی این کشور می‌گوید که مذاکرات هفتۀ آینده آغاز خواهد شد.

عبدالله عبدالله که امروز پنجشنبه ۲۷ اگست (ششم سنبله) در مراسم اعلام سروی انستیتیوت مطالعات جنگ و صلح در مورد صلح افغانستان صحبت می‌کرد، گفت که فهرست کابینه نیز نهایی شده و هفتۀ آینده اعلام خواهد شد.

یک روز پیش از این، آقای عبدالله در تماس تلیفونی با عمران خان، صدر اعظم پاکستان، در مورد روند صلح افغانستان صحبت کرد و دوجانب ابراز امیدواری کردند که مذاکرات بین‌الافغانی هر چه زودتر آغاز شود.

ریاست جمهوری افغانستان گفته است که نخستین دور گفتگوهای هیات حکومت افغانستان و نمایندگان طالبان در دوحه پایتخت قطر برگزار خواهد شد.

در همین حال، جنرال سکات میلر، فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو که به پروان سفر کرده است، بر کاهش خشونت‌ها تاکید کرد.

او در یک نشست مشترک خبری با سرپرست وزارت دفاع افغانستان گفت: ""من همیشه به طالبان می‌گویم، به جهانیان می‌گویم که خشونت باید کاهش یابد. این برای مردم افغانستان بسیار مهم است. اما نیروهای امنیتی شما با ادامه خشونت آماده هستند و آنها همچنان از حمایت ما برخوردار هستند".

از سویی هم، دو روز پیش آژانس خبررسانی اسوشیتدپرس گزارش داد که مولوی هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان تیم مذاکراه کنندهٔ این گروه را نهایی کرده است.

براساس این گزارش، این تیم ۲۰ عضو دارد که ۱۳ تن از آنان اعضای شورای رهبری این گروه اند. گفته شده است که این تیم مذاکره کننده در مذاکرات بین‌الافغانی صلاحیت تصمیم گیری را دارد.

شیر محمد عباس ستانکزی که تیم مذاکره کنندهٔ گروه طالبان را رهبری می‌کند، به اسوشیتدپرس گفته است که این تیم صلاحیت تعیین اجندا، اتخاذ تصامیم در مورد ستراتیژی و حتا امضای توافقنامه‌ها را خواهد داشت.

آقای ستانکزی همچنان گفته است که در آیندهٔ نزدیک برای مذاکرات آماده خواهند شد.

XS
SM
MD
LG