لینک های دسترسی

Breaking News

خوشبینی پاکستان از روند صلح افغانستان پس از دیدار قریشی و ملا برادر


پس از دیدار ملا عبدالغنی برادر، معاون گروه طالبان و رییس دفتر سیاسی آن گروه در قطر با شاه محمود قریشی، وزیر خارجۀ پاکستان، مقام‌های پاکستانی در مورد روند صلح افغانستان ابراز خوشبینی کرده اند.

وزارت خارجۀ پاکستان با نشر اعلامیه‌ای گفته است: "وزیر خارجه تاکید کرد که تطبیق کامل توافقنامۀ صلح ایالات متحده-طالبان راه را برای آغاز هر چه سریع مذاکرات بین‌الافغانی هموار می‌کند."

آقای قریشی پس از دیدار روز سه شنبه ۲۵ اگست با نمایندگان طالبان گفته است که رهبران طالبان به پابندی به توافق صلح با امریکا و یافتن راه حل سیاسی برای معضل افغانستان متعهد اند.

در گفتگوهای روز سه شنبه میان نمایندگان طالبان و وزیر خارجۀ پاکستان، جنرال فیض حمید، رییس ادارۀ استخبارات نظامی پاکستان (آی اس آی) نیز حضور داشت.

حکومت افغانستان همواره ادعا می‌کند که ادارۀ استخبارات پاکستان از طالبان حمایت‌ می‌کند و گمان می‌رود که نفوذ آی اس آی بر طالبان، آن گروه را وادار کرد تا با امریکا وارد مذاکره شده و در نهایت توافقنامۀ صلح میان دو طرف امضا شود.

بر اساس توافقنامۀ امریکا-طالبان که به تاریخ ۲۹ فبروری سال روان در قطر امضا شد، پس از رهایی ۵۰۰۰ زندانی طالبان از زندان‌های حکومت افغانستان و ۱۰۰۰ اسیر دولت از قید طالبان، باید مذاکرات بین الافغانی به تاریخ دهم مارچ سال روان آغاز می‌شد، اما تکمیل نشدن روند رهایی زندانیان سبب تاخیر در برگزاری مذاکرات بین‌الافغانی شده است.

حکومت افغانستان حدود ۳۲۰ زندانی شامل در فهرست ۵۰۰۰ نفری زندانیان طالبان را تا کنون رها نکرده است. هرچند محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان بر اساس مشورۀ لویه جرگۀ مشورتی صلح فرمان رهایی این جنگجویان طالبان را امضا کرد، اما نگرانی شماری از کشورهای خارجی به شمول فرانسه و آسترالیا که برخی از این زندانیان طالب را به کشتار شهروندان خود متهم کرده اند، سبب شده است که این زندانیان از بند رها نشوند.

طالبان اصرار دارند که تا زمانیکه تمام زندانیان آن گروه از بند رها نشوند، مذاکرات بین‌الافغانی آغاز نخواهد شد و تا زمانیکه مذاکرات بین‌الافغانی آغاز نشده است، حملات آن گروه همچنان ادامه یافته و آتش بس مستقر نخواهد شد. اما حکومت افغانستان استقرار آتش‌بس را شرط اساسی برای آغاز مذاکرات بین الافغانی خوانده است.

در همین حال، محمد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان روز چهارشنبه ۲۶ اگست (پنجم سنبله) در مراسمی در کابل گفت که گروه طالبان برای آغاز گفتگو "بهانه‌تراشی" می‌کنند. او گفت: "مخالف واقعی صلح طالبان هستند که هر روز خشونت را افزایش می‌دهند و غیرنظامیان را در نقاط مختلف کشور به قتل می‌رسانند."

آقای دانش با اشاره به افزایش حملات طالبان در مناطق هزاره نشین در افغانستان هشدار داد: "طالبان باید بدانند که اگر پا به هزاره جات بگذارند، وارد باتلاقی خواهند شد که بیرون شدن از آن برای آنان بسیار دشوار خواهد بود. مردم هزاره جات هرگز مردم جنگ طلب و طرفدار تشدید خشونت نبوده اند و نیستند ولی اگر خانه و سرزمین آنان مورد تعدی و تعرض قرار گیرد تا آخرین نفس از خود دفاع خواهند کرد."

XS
SM
MD
LG