لینک های دسترسی

Breaking News

ایران و عربستان سعودی به از سرگیری روابط دپلوماتیک توافق کردند


ایران و عربستان سعودی روز جمعه ۱۰ مارچ (۱۹ حوت) توافق کردند تا روابط دپلوماتیک‌شان را پس از سال‌ها تنش از سر بگیرند و سفارت‌های خود را در دو کشور بازگشایی کنند.

این تنش‌ها شامل حمله‌ٔ ویرانگر به قلب تولید نفت دولت سلطنتی عربستان سعودی نیز می‌شود که به ایران منسوب داده شده است، اما تهران دخالت در آن حمله را رد کرده است.

این توافق در هفتهٔ جاری در بیجینگ، پایتخت چین، صورت گرفت و این توافق نشان دهنده یک پیروزی بزرگ دپلماتیک برای چین تلقی شده، زیرا کشورهای خلیج فارس تصور می کنند که ایالات متحده به آرامی از شرق میانهٔ بزرگتر خارج می شود.

توافق میان تهران و ریاض همچنین در حالی صورت گرفته است که دپلمات‌ها تلاش می‌کنند به جنگ چندین ساله در یمن خاتمه دهند. در جنگ یمن، ایران از شورشیان حوثی یمن حمایت می‌کند و و ایتلافی به رهبری عربستان سعودی از حکومت برکنار شدهٔ آن کشور.

دو کشور بیانیه‌ٔ مشترکی با چین در مورد این توافق نشر کرد و ظاهراََ بیجینگ میانجی این توافق بود. اما رسانه های دولتی چین به طور فوری از این توافق گزارش ندادند.

یک رسانه دولتی ایران تصاویر و ویدیویی را منتشر کرد که علی شمخانی، رییس شورای عالی امنیت ملی ایران، را در کنار یک مقام سعودی و یک مقام چینی نشان می‌داد.

تلویزیون دولتی ایران اعلام گزارش داد که پس از اجرای این تصمیم، وزیران خارجهٔ دو کشور برای آمادگی برای تبادل سفرا با یکدیگر دیدار خواهند کرد. بر اساس این گزارش،‌ مذاکرات برای از سرگیری روابط دیپلوماتیک میان ایران و عربستان سعودی در چهار روز انجام شده است.

در همین حال، قصر سفید گفته است که از توافق ایران و عربستان سعودی استقبال می‌کند، اما شک دارد که تهران بر تعهدات خود عمل کند.

مقامات عربستان سعودی به درخواست خبرگزاری اسوشیتدپرس برای اظهار نظر در این مورد پاسخ ندادند، اما اندکی پس از اعلام این خبر، رسانه های دولتی عربستان سعودی به نشر بیانیهٔ مشترک ایران و عربستان سعودی آغاز کردند.

عربستان سعودی در جنوری ۲۰۱۶ میلادی پس از اینکه سفارت و قونسلگری عربستان در تهران،‌ پایتخت ایران،‌ و قونسلگری دیگر آن در شهر مشهد آماج حملهٔ معترضان قرار گرفت، روابط دپلوماتیک خود را با ایران قطع کرد.

حمله بر دفاتر دپلوماتیک عربستان سعودی پس از آن صورت گرفت که ریاض شیخ نمر باقر النمر، روحانی سر‌شناس شیعه،‌ را در سال ۲۰۱۶ اعدام کرد.

پس از قطع روابط دپلوماتیک میان ایران و عربستان سعودی، تنش میان این دو کشور در شرق میانه‌ افزایش یافت، به خصوص پس از آنکه ایالات متحد در ماه می ۲۰۱۸ به طور یکجانبه از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران خارج شد.

XS
SM
MD
LG