لینک های دسترسی

Breaking News

ایران: ذخیره یورانیم ما به ۵۵ کیلوگرام رسید 


ادارهٔ انرژی اتمی ایران امروز هفتم اپریل (۱۸ حمل) گفت که ذخیرهٔ یورانیم غنی شدهٔ این کشور به ۵۵ کیلوگرام رسیده است؛ افزایشی که برنامه هسته‌ای این کشور را به سطح غنی‌سازی نزدیک می‌سازد که برای استفاده در تسلیحات هسته‌ای به کار می‌رود.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران اظهار امیدواری کرد که این ذخیره در مدت هشت ماه دیگر به ۱۲۰ کیلوگرام برسد.

این در حالی است که مقامات پنج قدرت جهان تلاش‌ها را برای کشانیدن دوبارهٔ ایالات متحده به توافقنامه سال ۲۰۱۵ هسته‌ای آغاز کرده اند.

نشست نمایندگان روسیه، چین،‌ آلمان، فرانسه، بریتانیا و ایران در حالی در ویانا برگزار شد که قرار است ایالات متحده نیز مذاکرات غیرمستقیم با ایران را آغاز کند.

این در حالی است که حسن روحانی، رییس جمهور ایران گفته است که "ما دنبال این نیستیم که فعالیت‌های غیرصلح‌آمیز انجام دهیم."

رییس جمهور ایران همچنان گفته است که فعالیت‌های جدید هسته‌ای این کشور "موقت" است و " اگر آن‌ها (امریکا) به همه تعهداتشان برگردند ما هم به همه تعهدات‌مان برمی‌گردیم".

در این حال، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده گفته است که انتظار مذاکرات مستقیم با ایران وجود ندارد، اما پیشرفت‌ها در ویانا را گام مثبت خوانده است.

او گفت که امریکا می‌خواهد اطمینان حاصل کند که ایران آماده تطبیق مواد توافقنامه بوده و در صورت رفع تعزیرات، برنامهٔ هسته‌ای اش را محدود می‌سازد.

دونالد ترمپ،‌ رییس جمهور پیشین امریکا در سال ۲۰۱۸ از این توافقنامه بیرون شد و تحریمات شدیدی را بر ایران وضع کرد.

XS
SM
MD
LG