لینک های دسترسی

Breaking News

ایران: پنج مهاجم حملۀ تهران "وهابی و تکفیری" بودند


حملات روز چهارشنبه در ایران ۱۷ کشته و بیش از ۴۰ کشته برجاگذاشت
حملات روز چهارشنبه در ایران ۱۷ کشته و بیش از ۴۰ کشته برجاگذاشت

وزارت اطلاعات ایران گفته است که پنج مهاجم حملات روز چهارشنبه بر ساختمان پارلمان آن کشور و آرامگاه آیت الله خمینی که منجر به کشته شدن ۱۷ نفر و زخمی شدن بیش از ۴۰ نفر دیگر شد، اعضای پیشین گروه دولت اسلامی بوده اند.

اعلامیه‌ای در وبسایت وزارت اطلاعات ایران که در آن تصاویر اجساد خونین مهاجمان نیز ضمیمه است، نام‌های حمله کننده‌گان را گرفته اما بنا بر معاذیر اجتماعی و نگرانی از امنیت خانواده‌های آنان از گرفتن تخلص شان و نیز ذکر محل سکونت اصلی آنان پرهیز شده است.

در اعلامیه آمده است "تیم عملیاتی داعش که در عملیات تروریستی حرم مطهر و مجلس شورای اسلامی مشارکت داشتند؛ پنج نفر از عناصر تروریست سابقه دار وابسته به گروه های وهابی و تکفیری بودند که پس از جذب به گروهک تروریستی داعش، از کشور خارج گردیده و در جنایات این گروهک تروریستی در موصل و رقه مشارکت داشته اند".

قوای ایرانی به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از بشارالاسد رئیس جمهور سوریه پشتیبانی کرده و نیز جنگجویان شیعه را در عراق حمایت می‌کند. این امر سبب شده است که کشورهای عرب سنی که از حمایت ایالات متحدۀ امریکا برخوردار اند، موضع سختی را در مقابل ایران بگیرند.

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، با نشر پیامی حملات دهشت افگنی ایران را محکوم کرده و به مردم ایران ابراز تسلیت کرد، اما در پیام گفت "کشورهاییکه از تروریزم حمایت می‌کنند، در خطر قربانی شدن شیطانی قرار دارند که خود آن را رشد می‌دهند".

پیام آقای ترمپ سبب خشم شماری از ایرانیان در شبکه های اجتماعی شده است. جواد ظریف وزیر خارجۀ ایران در تویتر خود پیام آقای ترمپ را "زننده" توصیف کرده و ایالات متحده را به حمایت از دهشت متهم کرده است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران عربستان سعودی را به دست داشتن در این حملات متهم کرده است. در بیانیۀ سپاه که شام چهارشنبه نشر شد بدون ادعای دخالت مستقیم سعودی در این رویداد آمده است که حملات پس از سفر رئیس جمهور ترمپ به سعودی صورت گرفته است.

در بیانیه آمده است که عربستان سعودی همواره از دهشت افگنان به شمول گروه دولت اسلامی حمایت می‌کند، گروهی که مسوولیت حملات تهران را به دوش گرفته است.

XS
SM
MD
LG