لینک های دسترسی

Breaking News

پرتاب میزایل‌های بالستیکی بر نیروهای امریکایی مستقر در عراق


پایگاه هوایی عین الاسد در عراق
پایگاه هوایی عین الاسد در عراق

فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) می‌گوید که نیروهای امریکایی مستقر در پایگاه هوایی عین الاسد در عراق روز شنبه ۲۰ جنوری (۳۰ جدی) آماج حملات میزایل‌های بالستیک قرار گرفتند که در نتیجه چند کارمند امریکایی به گونهٔ سطحی زخمی شده اند.

در بیانیه این فرماندهی آمده است: "تقریباً ساعت ۶:۳۰ بعدازظهر (به وقت بغداد) ۲۰ جنوری، چند میزایل بالستیک و راکت توسط شبه نظامیان تحت حمایت ایران در غرب عراق به سمت پایگاه هوایی الاسد شلیک شد... تعدادی از پرسونل امریکایی تحت ارزیابی صحی قرار دارند و حداقل یک سرباز عراقی زخمی شده است."

یک مقام پولیس عراق در منطقه که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری فرانس پرس گفت: "پایگاه هوایی الاسد هدف ۱۵ میزایل قرار گرفت" که از ولایت الانبارعراق شلیک شده بود.

او گفت که ۱۳ میزایل توسط سیستم دافع هوا سرنگون شدند، اما "دو گلوله به پایگاه هوایی اصابت کرد".

گروه که خود را ''مقاومت اسلامی در عراق'' می‌خواند مسوولیت این حملات را به عهده گرفته است. شماری از تحلیلگران این گروه را از جملهٔ گروه‌های تحت حمایت ایران می‌دانند.

پس از آغاز درگیری بین اسراییل و حماس در هفتم اکتوبر، کم از کم ۵۸ حمله در عراق و ۸۳ حمله در سوریه بر نیروهای امریکایی انجام شده است.

مقام‌‌های امریکایی، جنگجویان نیابتی مورد حمایت ایران را عامل حملات تقریباً روزانه بر نیروهای امریکایی مستقر در شرق میانه می‌خوانند.

اکثر حملات تندروان بر نیروهای امریکایی یا توسط این نیروها دفع شده اند و یا به هدف اصابت نکرده اند. به گفتهٔ نظامیان ایالات متحده، این حملات در اکثر حالات نه موجب تلفات پرسونل شده و نه به زیربنای‌های آنان آسیب رسانده اند.

اما تعداد انگشت شماری این حملات سبب زخمی شدن ده‌ها پرسونل نظامی امریکا شده است. جراحات نظامیان از آسیب‌های مغزی گرفته تا زخم‌های جزیی ناشی از چره، مانند پاره شدن پردهٔ گوش می‌شود. اما تمام این نظامیان دو باره به وظایف شان برگشته اند.

پس از حملات هفتم اکتوبر حماس بر اسراییل، ایالات متحده نیروهای خود را در شرق میانه افزایش داده است تا نه تنها از نیروهای خود در عراق و سوریه محافظت کند، بلکه مانع گسترش جنگ نیرو‌های نیابتی ایران- حوثی‌های یمن، حزب‌الله لبنان و سایر نیروهای وابسته به ایران- شود.

در حال حاضر، ایالات متحده ۲۵۰۰ نظامی خود را در عراق و ۹۰۰ نظامی دیگر را در سوریه مستقر کرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG