لینک های دسترسی

Breaking News

ایران در پایگاه اتمی فردو کار ساختمانی را آغاز کرده است


تصاویر ماهواره‌ای که به تاریخ ۱۸ دسمبر (۲۸قوس) توسط اسوشیتدپرس نشر شد، نشان می‌دهد که ایران در میان تنش پیرامون برنامه هسته‌ای آن کشور با ایالات متحده، کار ساختمانی را در تاسیسات هسته‌ای زیرزمینی پایگاه اتمی فردو آغاز کرده است.

فردو یکی از چندین تاسیسات اتمی ایران است که از سوی اداره بین المللی انرژی اتمی نظارت می‌شود.

ایران به طور علنی ساخت هیچگونه تاسیسات جدیدی را در این پایگاه اتمی که در سال ۲۰۰۹ توسط کشور‌های غربی شناسایی شد، تایید نکرده است.

در حال حاضر، ایران پس از یک انفجار مرموز در ماه جولای که تهران آن را حمله خرابکارانه توصیف کرد، در حال ساخت یک ورکشاپ جدید زیرزمینی در پایگاه نطنز می‌باشد.

آتش‌سوزی ماه جولای سال روان تاسیسات اتمی نطنز را که در شهر اصفهان موقعیت دارد، به گونه گسترده خساره رسانید و روند انکشاف سنتفیوژهای غنی سازی به سطح بلند یورانیم را کند کرد.

در حالی که هدف این ساختمان همچنان نامشخص است، هرگونه کار در پایگاه فردو احتمالاً نگرانی جدیدی را در روزهای پایانی ادارهٔ رییس جمهور ترمپ قبل از تحلیف جو بایدن، رییس جمهور منتخب ایجاد خواهد کرد.

مقامات ایرانی در سازمان ملل متحد از اظهار نظر در این مورد امتناع ورزیده اند.

ادارهٔ بین المللی انرژی اتمی ملل متحد نیز از اظهار نظر در این باره خودداری کرده است و واضح نیست که آیا ایران در بارهٔ این تاسیسات جدید به این اداره اطلاع داده است یا خیر.

ایران اکنون یورانیم را تا حدود ۴.۵ در صد غنی می کند، اما طبق توافقنامه هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران می‌تواند یورانیم را تنها تا حدود ۳.۶۷ در صد غنی سازد.

بر اساس آخرین گزارش ادارهٔ بین المللی انرژی اتمی، ایران ۲۱۰۵ کیلوگرام یورانیم را در ذخایر خود دارد. کارشناسان معمولاً می گویند ۱۰۵۰ کیلوگرام یورانیم کم غنی شده می‌تواند مجدداً در حدود ۹۰ در صد غنی سازی شده و برای ساختن سلاح های هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرد.

این در حالی است که شورای نگهبان ایران در اوایل ماه جاری قانونی را تصویب کرد که حکومت آن کشور را موظف می‌کند تا در صورت لغو نشدن تحریم‌ها، در جریان دو ماه بازرسی ملل متحد از پایگاه‌های هسته‌ای این کشور را متوقف کند و غنی سازی یورانیم را فراتر از حد تعیین شده در توافقنامه ۲۰۱۵ افزایش دهد.

توافق‌هسته‌ای میان ایران و پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافۀ آلمان در تابستان سال ۲۰۱۵ امضا شد و بر اساس آن در ازای محدود شدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، شماری از تحریم‌های اقتصادی غرب بر تهران رفع شد.

اما رییس جمهور دونالد ترمپ، در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و سپس تمام تحریم‌های ایالات متحده را که در اثر این توافق لغو شده بود، از سرگرفت.

XS
SM
MD
LG