لینک های دسترسی

Breaking News

ایران خواستار ایجاد حکومت همه‌شمول در یمن شد


امیر حسین عبداللهیان، وزیر امور خارجۀ ایران
امیر حسین عبداللهیان، وزیر امور خارجۀ ایران

وزیر خارجۀ ایران گفته است که تهران خواستار تشکیل حکومت همه‌شمول در یمن است؛ جاییکه شورشیان شیعۀ حوثی مورد حمایت ایران با ایتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی درگیر نبرد اند.

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجۀ ایران روز سه شنبه ۲۸ دسمبر (هفتم جدی) گفت: "ما معتقد هستیم در سایه حفظ وحدت ملی و تمامیت ارضی یمن، بایستی دولتی با مشارکت همه طرف‌های یمنی در این کشور تشکیل شود."

به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، آقای امیر عبداللهیان که در مراسم یادبود از حسن ایرلو، سفر پیشین ایران در یمن سخنرانی می‌کرد، گفته است که بحران یمن "تنها راه حل سیاسی" دارد.

وزیر خارجۀ ایران همچنین گفت: "برخی در ذهن و در برنامه‌های خودشان به دنبال تجزیه یمن به دو یا چند منطقه بوده و هستند اما ما مخالف هرگونه تجزیه کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی هستیم."

جنگ داخلی در یمن در سال ۲۰۱۴ آغاز شد و یکسال بعد ایتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی به حمایت از حکومت تبعیدی عبد ربه منصور هادی که در ریاض مستقر است، بر ضد شورشیان حوثی حملات را آغاز کرد.

عربستان سعودی ایران را به حمایت از شورشیان شیعۀ حوثی و فراهم آوری تجهیزات نظامی به آن گروه متهم می‌کند، اما ایران همواره این اتهامات را رد کرده است.

ملل متحد تخمین می‌زند که جنگ یمن تا کنون جان بیش از ۳۷۷ هزار نفر را گرفته و میلیون‌ها یمنی را مهاجر یا در داخل کشورشان بیجا کرده است. ملل متحد گفته است که هم اکنون ۸۰ درصد جمعیت ۳۰ میلیونی یمن متکی به کمک‌های بشری اند.

XS
SM
MD
LG