لینک های دسترسی

Breaking News

روحانی: در 'جنگ اقتصادی' با امریکا ایستادگی می‌کنیم


رئیس جمهور ایران تحریم های ایالات متحدۀ امریکا را بر تهران "جنگ اقتصادی" عنوان کرد و گفت که در برابر آن ایستادگی می‌کند.

حسن روحانی حکومت امریکا را "دشمن" مردم ایران خطاب کرد و گفت که امریکا می‌خواهد با وضع این تحریم‌ها فروش نفت ایران را به صفر برساند، اما به گفتۀ آقای روحانی، ایران به فروش نفت ادامه خواهد تا تحریم‌ها را بشکند.

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا، که خواستار محدودیت بیشتر بر فعالیت اتمی و برنامۀ میزایل های بالستیکی ایران بوده و آن کشور را به حمایت از گروه های دهشت افگن در منطقه متهم می‌کند، در ماه می سال روان از توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهان بیرون شد.

سپس، آقای ترمپ همه تحریم‌هایی را که بر بنیاد این توافق لغو شده بود، دوباره و حتا با شدت بیشتر در دو دور بر ایران اعمال کرد. دستۀ دوم این تحریم ها که بیشتر صنعت نفت و سایر سرچشمه های اقتصادی ایران را هدف قرار می‌دهد دوشنبه (۵ اکتوبر) اعمال شد.

قدرت‌های اروپایی – فرانسه، آلمان و بریتانیا - که طرفدار توافق هسته‌ای ایران اند، ضمن ابراز تاسف به خاطر اعمال دوبارۀ تحریم های امریکا گفته اند که روابط مشروع تجارتی را با تهران حفظ خواهند کرد.

چین، بزرگترین مشتری نفت ایران، نیز به خاطر این اقدام ایالات متحده ابراز تاسف کرده است. اما اسرائیل از وضع این تحریم‌ها بر ایران استقبال کرده است.

مایک پمپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا، که قرار است جزئیات تحریم های جدید را صبح دوشنبه اعلام کند، یک روزپیشتر گفته بود که تحریم های جدید "سختترین تحریم‌هایی است که تا کنون بر جمهوری اسلامی ایران وضع شده است".

چین، هند، کوریای جنوبی، جاپان و ترکیه که همه مشتریان عمدۀ نفت ایران اند، در میان هشت کشوری شامل اند که احتمالاً از تحریم های وضع شده بر ایران موقتاً مستثنا قرار خواهند گرفت.

حکومت افغانستان که در زد و بندهای یک و نیم دهۀ اخیر میان امریکا و ایران "بی طرفی" حفظ کرده بود، اکنون در مورد محدودیت‌های تحریم‌های ایالات متحده بر ایران بحث را با مقام‌های امریکایی آغاز کرده است.

ریاست جمهوری افغانستان با نشر خبرنامه‌ای گفته است که محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، یکشنبه (۴ اکتوبر) با الیز ویلز، معاون وزارت خارجۀ ایالات متحده در مورد چگونگی تاثیر تعزیرات ایالات متحدۀ امریکا بالای بندر چابهار" صحبت کردند، اما خبرنامه در مورد جزئیات بحث، هیچ معلوماتی ارایه نکرده است.

گزارش: خبرگزاری رویترز

XS
SM
MD
LG