لینک های دسترسی

Breaking News

ایران مرزهایش را با عراق بست و پروازها به بغداد متوقف شد


به دنبال گسترش ناآرامی‌ها در عراق، ایران مرزهای خود را با این کشور بسته و پروازها به عراق روز سه شنبه ۳۰ اگست (هشتم سنبله) متوقف شد.

تظاهرات توام با خشونت پس از آن در بغداد و شمار دیگر از شهرهای عراق دامن گسترد که مقتدی الصدر، روحانی پرنفوذ شیعه روز دوشنبه اعلام کرد که از سیاست کناره‌گیری کرد. سپس طرفداران صدر به سمت مقر حکومت و ساحۀ سبز بغداد یورش بردند.

مقام‌های ارشد بخش صحت در عراق گفته اند که در اثر درگیری طرفداران صدر با نیروهای امنیتی عراق، تا کنون کم از کم ۲۰ نفر کشته شده اند.

اردوی عراق گفته است که چهار راکت به ساحۀ سبز بغداد که دفاتر دولتی و سفارتخانه‌های خارجی در آن موقعیت دارد، اصابت کرده است.

تلویزیون دولتی ایران گزارش داده است که ناآرامی‌ها و وضع قیود گشت و گذار در عراق دلیل انسداد مرزهای این کشور با عراق بوده است.

در این گزارش به ایرانی‌ها توصیه شده است تا از سفر به عراق پرهیز کنند و نیز به زایرین شیعۀ ایرانی که اکنون در عراق به سر می‌برند سفارش شده است که از سفر بین شهرهای عراق خودداری کنند.

این در حالی است که میلیون‌ها زایر شیعه به ویژه ایرانی‌ها برای شرکت در مراسم اربعین به عراق رفته یا هم عازم آن کشور اند.

از سوی دیگر، کویت نیز به شهروندان خود سفارش کرده است که از سفر به عراق خودداری کنند. تلویزیون دولتی کویت از کویتی‌هایی که ارادۀ سفر به عراق را دارند خواسته است تا با توجه به ناآرامی‌ها در آن کشور، برنامۀ سفر شان را به تاخیر بیاندازند. کویت حدود ۲۵۴ کیلومتر مرز با عراق دارد.

شرکت هوایی امارات نیز روز سه شنبه پروازهای خود به بغداد را به دلیل ناآرامی‌های جاری در عراق متوقف کرد. این شرکت گفت که "وضعیت را از نزدیک زیر نظر دارد." گفته نشده که پروازهای شرکت هوایی امارات روز چهارشنبه از سر گرفته می شود یا خیر.

در همین حال، اردوی عراق قیود بر گشت و گذار را در سرتاسر کشور اعلام کرده و با نشر اعلامیه‌ای از حامیان صدر خواسته‌ که فورا از ''منطقه به‌شدت تحت حفاظت حکومتی" عقب‌نشینی ‌و از درگیری یا ریختن خون هموطنان عراقی خود اجتناب کنند.

مصطفی الکاظمی،صدراعظم موقت عراق، نیز از صدر خواست که از پیروان خود بخواهد تا از نهادهای دولتی عقب‌نشینی کنند. او در واکنش به خشونت‌ها، جلسات کابینه را به حالت تعلیق درآورد.

هیات نمایندگی سازمان ملل متحد در عراق نیز با نشر اعلامیه‌ای تظاهرات روز دوشنبه در عراق را "بسیار خطرناک" توصیف کرد و از مظاهره کنندگان خواست که همه ساختمان‌های دولتی را تخلیه کنند تا حکومت موقت بتواند به مدیریت کشور ادامه دهد.

XS
SM
MD
LG