لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا: ناآرامی در عراق نگران کننده است، عراقی‌ها از خشونت پرهیز کنند


ایالات متحدۀ امریکا بروز ناامنی‌های جدید در شهر بغداد، پایتخت عراق را نگران کننده خوانده و عراقی‌ها را ترغیب کرده است تا از توسل به خشونت پرهیز کنند.

پس از آنکه مقتدی الصدر، روحانی متنفذ شیعۀ عراق روز دوشنبه ۲۹ اگست (هفتم سنبله) اعلام کرد که از سیاست کناره‌گیری می‌کند، صدها پیرو و طرفدار وی تظاهرات را برپا کرده و به سمت ساحۀ سبز بغداد حرکت کردند. بر اساس آخرین‌ گزارش‌ها، تا کنون هشت نفر در اثر خشونت‌هار مرتبط به این تظاهرات کشته شده اند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید روز دوشنبه گفت: "گزارش‌های امروز از ناآرامی در سرتاسر عراق نگران کننده است...کسانی را که دخیل اند به آرامش ترغیب می‌کنیم تا از خشونت دست کشیده و راه مسالمت‌آمیز را برای حل اختلافات سیاسی در پیش گیرند."

پس از یورش طرفداران مقتدی الصدر به مقر حکومت در ساحۀ سبز بغداد، حکومت عراق قیود شبگردی را در سرتاسر کشور نافذ کرده است.

خبرگزاری فرانس‌پرس از قول مقام‌های صحی در بغداد گزارش داده است که کم از کم ۸۵ نفر دیگر در خشونت‌های امروز در بغداد زخمی شده اند.

شاهدان عینی گفته اند که طرفداران صدر و حامیان یک ایتلاف دیگر شیعه که از سوی ایران حمایت می‌شوند، بر همدیگر گلوله باری کردند.

هیات معاونت ملل متحد در عراق (یونامی) وضعیت را در عراق "بی‌نهایت خطرناک" توصیف کرده و همه‌ طرف‌ها را به خویشتنداری و پرهیز از توسل به خشونت ترغیب کرده است.

پس از بغداد، تظاهرات دیگر در سایر بخش‌های عراق نیز راه اندازی شد. طرفداران مقتدی‌الصدر به ساختمان‌های دولتی در شهر ناصریه و الحله یورش بردند.

پس از انتخابات پارلمانی سال گذشته در عراق، این کشور با بحران شدید سیاسی ناشی از اختلافات میان سیاستمداران شیعۀ آن کشور دست و گریبان است.

مقصدی الصدر، روحانی برجستۀ شیعۀ عراق که پس از تهاجم ایالات متحده بر عراق و سرنگونی رژیم صدام حسین بر ضد نیروهای امریکایی و عراقی می‌جنگید، روز دوشنبه ۲۹ اگست (هفتم سنبله) در یک پیام تویتر نگاشت: "تصمیم گرفته ام که در امور سیاسی دخل نداشته باشم. از اینرو بازنشستگی قطعی خود را اعلام می‌دارم."

مقتدی الصدر در این پیام تویتر همچنان دستور داده است که تمام نهادها و دفاتر مرتبط به حزب وی مسدود شود.

این نخستین بار نیست که مقتدی الصدر استعفای خود را از سیاست اعلام می‌کند، اما اکثریت هراس دارند که چنین اقدام منجر به تشدید تنش موجود سیاسی در عراق خواهد شد.

یک روز پیش از اعلام کناره‌گیری صدر، کاظم الحایری، یکی از مراجع تقلید شیعیان عراق که پیروان وی حامی مقتدی الصدر بودند، اعلام کرد که به دلیل بیماری و پیری از مرجعیت تقلید کناره گیری کرده و از پیروانش خواست که از آیت‌الله علی خامنه‌ای به صفت مرجع تقلید پیروی کنند. این اقدام الحایری ضربۀ سختی به مقتدی الصدر به شمار می‌رود.

طرفداران مقتدی الصدر در انتخابات اکتوبر سال گذشته بیشترین کرسی‌های پارلمان عراق را برنده شدند، اما اکثریت لازم را برای تشکیل حکومت به دست آورده نتوانستند که این حالت منجر به بروز یکی از بدترین بحران‌های سیاسی در عراق شد.

سپس طرفداران مقتدی الصدر از پارلمان استعفا دادند و طرفداران وی ماه گذشته به مقر پارلمان عراق یورش بردند. مقتدی الصدر خواستار انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام شده است.

مقتدی الصدر میلیون‌ها پیرو و طرفدار در عراق دارد و پس از سرنگونی رژیم صدام و تهاجم به رهبری ایالات متحده بر عراق، طرفداران الصدر بر ضد نیروهای امریکایی و عراقی می‌جنگیدند.

تنش دوامدار سیاسی در عراق، این کشور را با وصف داشتن ذخایر سرشار نفت با مشکلات جدی اقتصادی روبرو کرده است. مردم عراق که از بیش از یک دهه با مشکلاتی چون زیربناهای ضعیف، بیکاری، کمبود برق و خدمات بی کیفیت و نابسندۀ عامه روبرو بودند، اکنون به دلیل خشکسالی‌های پیهم با کمبود آب آشامیدنی نیز روبرو شده اند.

XS
SM
MD
LG