لینک های دسترسی

Breaking News

نظامی پیشین امریکایی از سوی محکمۀ ایران محکوم شد


مایکل وایت، نظامی پیشین امریکایی از سوی محکمۀ ایران محکوم شد، اما محکمه در مورد این حکم هیچ‌گونه جزییاتی ارایه نکرده است.

این نظامی پیشین امریکایی در جولای سال گذشته در ایران بازداشت شد و تا کنون در زندان به سر می‌برد.

غلام‌ علی صادقی، سارنوال ولایت مشهد ایران به خبرگزاری تسنیم گفته است که علیه آقای وایت حکم صادر شده است. او همچنان بدون ارایۀ جزییات گفته است که علیه مایکل وایت "اتهامات امنیتی" نیز وارد شده است، هرچند وزارت خارجۀ ایران پیش از این گفته بود که آقای وایت با اتهام امنیتی یا جاسوسی روبرو نیست.

حسین پناهی‌آذر، معاون ایرانیان و امور مجلس وزارت خارجه ایران هفتۀ گذشته گفت که دستگیری مایکل وایت، به خاطر شکایت شاکی خصوصی است و مسایل امنیتی و جاسوسی در میان نیست.

پس از رویکار آمدن حکومت به رهبری دونالد ترمپ در ایالات متحدۀ امریکا، مایکل وایت نخستین امریکایی است که در ایران بازداشت می‌شود.

خانوادۀ وایت گفته است که مایکل برای ملاقات دوست دخترش که از طریق انترنت با هم آشنا شده بودند، به ایران سفر کرده بود.

جو ان وایت، مادر مایکل هفتۀ گذشته گفته بود که فرزندش پس از بازداشت در ایران شکنجه شده است، پولی برای استخدام وکیل ندارد و نمی‌داند به چه اتهام‌هایی بازداشت و زندانی شده است.

خانم وایت همچنین به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است که پسرش مبتلا به سرطان است و در صورت حبس دوامدار زنده نخواهد ماند.

"گروگانان زندانی"

پنج شهروند دیگر امریکایی به شمول باقر نمازی، تاجر ۸۱ سالۀ ایرانی تبار در ایران زندانی اند.

باقر نمازی و پسرش سیامک نمازی که هر یک به اتهام "همکاری با دشمن ایران" به ده سال زندان محکوم شده اند، از سه سال به اینسو در حبس به سر می‌برند.

کاران وفاداری و همسرش آفرین نیساری که هردو امریکایی ایرانی تبار اند، هر یک به ترتیب به ۲۷ سال و ۱۶ سال زندان محکوم شده اند.

ژیو وانگ امریکایی چینی تبار نیز به ده سال زندان در ایران محکوم شده است. نزار زکای لبنانی تبار که اقامت دایمی امریکا را دارد و فعال آزادی انترنت است، نیز در ایران به ده سال زندان محکوم شده است.

رابرت لوینسن، کارمند پیشین ادارۀ تحقیقات فدرال امریکا یا اف بی آی نیز از مارچ ۲۰۰۷ به اینسو در ایران زندانی است، هرچند ایران ادعا می‌کند که وی در ایران نیست.

حکومت ایالات متحده این شهروندان محبوس امریکایی را بی گناه خوانده و آنان را "گروگانان زندانی" در ایران می‌نامد.

مقام‌های امریکایی همواره ایران را به "گروگانگیری" افراد از جمله شهروندان امریکا متهم کرده و از تهران خواستار رهایی آنان شده است.

XS
SM
MD
LG