لینک های دسترسی

Breaking News

خبرنگار امریکایی در ایران به زندان محکوم شد


رضائیان تابعیت ایالات متحدۀ امریکا را نیز دارد.
رضائیان تابعیت ایالات متحدۀ امریکا را نیز دارد.

جیسن رضائیان خبرنگار امریکایی ایرانی تبار از سوی محکمۀ ایران برای مدت نامعلوم به حبس محکوم شد.

تلویزیون دولتی ایران روز یک شنبه گزارش داد که غلام حسین محسنی اژه ای سخنگوی قوۀ قضائیۀ آن کشور حکم محکمه را با نشر یک خبرنامه اعلام کرد.

لیلا احسان، وکیل رضاییان به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت که وی در مورد جزئیات حکم محکمه اطلاعی ندارد. با اینحال گفته شده است که حکم محکمه نهایی نیست، به این معنا که رضائیان می تواند استنیاف طلب شود.

رضائیان و همسرش یگانه صالحی همراه با دو فوتوژورنالست به تاریخ ۲۲ جولای ۲۰۱۴ در ایران باداشت شدند. به استثنای رضائیان که شهروندی دوگانۀ ایران و ایالات متحده را دارد، سه تن دیگر پس از مدتی رها شدند. داشتن تابعیت دوگانه در ایران جواز ندارد.

در چند ماه گذشته چهار بار محاکمۀ رضائیان در محکمۀ انقلابی تهران در پشت درهای بسته صورت گرفته است. وی ماه گذشته به اتهاماتی از جمله جاسوسی مجرم شناخته شد. روزنامۀ واشنگتن پست با جدید اتهامات وارده بر خبرنگار خود را رد می کند.

رضائیان که از سال ۲۰۱۲ به اینسو رویدادهای ایران را برای واشنگتن پست تحت پوشش قرار می داد، بخش زیاد عمر خود را در ایالات متحدۀ امریکا سپری کرده است.

تلویزیون دولتی ایران که گزارش داده است که رضائیان معلومات را در مورد افراد و شرکت هایی که در زمان تحریم ها در ایران فعالیت داشتند جمع آوری کرده و به حکومت امریکا می فرستاد. رسانه های دولتی ایران باربار رضائیان را جاسوس امریکایی خطاب کرده بود.

در اوایل همین ماه، بخش استخبارات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با ارسال گزارشی به مجلس ایران ادعا کرد که رضائیان جاسوسی است که در صدد "برانداختن" نظام اسلامی ایران است.

روزنامۀ واشنگتن پست، مقامهای امریکایی و خانوادۀ رضائیان همه خواستار رهایی او شده اند.

رسانه های ایران ماه اگست گزارش دادند که مقامهای ایرانی احتمال تبادلۀ این زندانی امریکایی را با ۱۹ ایرانی که در ایالات متحده زندانی اند، تحت غور دارند. اما تا کنون روشن نیست که آیا واقعاً چنین بحثی میان مقامهای ایرانی و امریکایی جریان دارد یا خیر.

XS
SM
MD
LG