لینک های دسترسی

Breaking News

رییسی: اگر ترمپ محاکمه نشود، انتقام سلیمانی را خواهیم گرفت


ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران امروز سوم جنوری (۱۳ جدی) گفت که اگر دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده محاکمه نشود، کشورش انتقام کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروهای قدس سپاه پاسداران ایران را خواهد گرفت.

ایران و گرو‌ه‌های متحد آن در عراق در دومین سالروز مرگ قاسم سلیمانی از او ارجگذاری کردند.

آقای رییسی گفت: "باید رییس جمهور وقت امریکا که دستور ترور شهید سلیمانی را صادر کرد محاکمه و قصاص شود و حکم خدا درباره او اجرا شود. اگر سازوکار محاکمه ترامپ، پمپیو و دیگران در دادگاه فراهم شد و آن ها مجازات شدند فبها، والا دست انتقام از آستین ملت بیرون می آید."

قاسم سلیمانی و مهدی المهندس به فرمان دونالد ترمپ رییس جمهور پیشین ایالات متحده به تاریخ سوم ماه جنوری سال ۲۰۲۰ در یک حملهٔ هوایی ایالات متحده در نزدیکی بغداد کشته شدند.

بر اساس گزارش رسانه‌های ایرانی، تهران روز گذشته در نامه‌ای از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست ایالات متحده و اسراییل را حسابده قرار دهد زیرا به باور ایران این کشور ها در کشتن این مقام ایرانی دخیل بوده اند.

ایالات متحدۀ امریکا، سلیمانی را یکی از مهره های اصلی در طراحی فعالانه حملات بر نظامیان امریکایی نامیده و او را مسوول سازماندهی حملات، به شمول حملۀ ۲۷ دسمبر، بر پایگاه های ایتلاف در عراق خوانده بود و آقای ترمپ در آن زمان گفت که این حمله در پاسخ به موجی از حملات علیه منافع ایالات متحده در عراق صورت گرفته است.

چند روز پس از کشتن این نظامی ایرانی، ایالات متحده به ملل متحد گفت که این اقدام را در دفاع خودی انجام داده و تعهد کرد که در صورت نیاز اقدامات بیشتری را در شرق میانه برای حفاظت از نیروها و علایق ایالات متحده اتخاذ خواهد کرد.

رییس جمهور ترمپ، قاسم سلیمانی را "تروریست شماره یک جهان" خوانده و گفته بود که او در بی ثبات سازی منطقه و حمایت از گروه‌های تندرو نقش مهمی داشت.

XS
SM
MD
LG