لینک های دسترسی

Breaking News

ایران به بازماندگان جنگجویان خارجی شهروندی می دهد


هم اکنون نیز افغانها به نیابت از ایران در سوریه می جنگند.
هم اکنون نیز افغانها به نیابت از ایران در سوریه می جنگند.

قانونی در ایران به تصویب رسیده است که بر اساس آن به شهروندان خارجی که در جنگ برای منافع جمهوری اسلامی ایران کشته شده اند، حق شهروندی ایران داده می شود.

ایرنا خبرگزاری رسمی ایران روز دو شنبه گزارش داد که مجلس ایران این قانون را تصویب کرد تا به بازمانده‌گان جنگجویان خارجی که در جریان جنگ ایران و عراق – سال ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۸- در کنار سربازان ایران کشته شده اند، شهروندی داده شود.

ایرنا به استناد مصوبۀ پارلمان ایران که تا اواخر همین ماه دورۀ کاری آن تکمیل می شود، گزارش داده است که به این افراد باید در جریان حد اکثر یکسال پس از درخواست رسمی، شهروندی داده شود.

تا کنون آمار دقیقی وجود ندارد که چه تعداد جنگجوی خارجی در جریان جنگ ایران و عراق کشته شده اند، اما افغان‌ها و حتا گروهی از شیعیان عراق در کنار سربازان ایرانی بر ضد صدام حسین، دیکتاتور پیشین عراق جنگیده بودند.

قانون جدید ایران ممکن شامل حال آن عده "داوطلبان" افغان و پاکستانی نیز شود که به نیابت از ایران در سوریه کشته شده اند.

شمار دقیق افغان‌هایی که برای جنگ در سوریه اعزام شده اند، مشخص نیست اما گزارش‌ها حاکی از آن است که سپاه پاسداران انقلاب ایران هزاران شهروند افغان را با وعدۀ زنده‌گی خوب و دادن حق شهروندی ایران برای اعزام در این جنگ مرگبار بسیج کرده است.

افغان‌هایی که در جنگ سوریه اعزام شده اند زیر نام "تیپ فاطمیون" و با انگیزۀ دفاع از حریم مقدس و زیارتگاه های شیعیان در سوریه در کنار نیروهای وفادار به بشارالاسد می رزمند.

حکومت شیعۀ ایران مدافع سرسخت بشارالاسد رئیس جمهور سوریه بوده و از آغاز جنگ در آن کشور، حمایت بی دریغ مالی و نظامی را به دمشق فراهم کرده است.

رسانه های ایران همواره در مورد داوطلبان افغان و پاکستانی که در جنگ سوریه کشته شده و در ایران به خاک سپرده می شوند، گزارش داده است.

بیش از دو و نیم میلیون شهروند افغان، عمدتاً به خاطر کار و یافتن فرصت های اقتصادی، در ایران به سر می برند که از آن جمله یک و نیم میلیون آن ثبت و راجستر نمی باشد.

در تهیۀ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانسه نیز استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG