لینک های دسترسی

Breaking News

لوای فاطمیون - افغانها در سوریه می جنگند


بیشترین سرباز گیری لوای فاطمیون از میان افغانهای مهاجر در ایران صورت می گیرد.
بیشترین سرباز گیری لوای فاطمیون از میان افغانهای مهاجر در ایران صورت می گیرد.

جنگ داخلی سوریه با گرفتن رنگ فرقه یی و مذهبی اکنون پای جنگجویان شیعۀ خارجی به ویژه افغانها را نیز به آن کشور کشانده است، جنگجویانی که گفته می شود دوشادوش نیروهای وفادار به رژیم بشارالاسد می جنگند.

رسانه های غربی گزارش داده اند که حدود ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار شهروند افغانستان برای جنگ به سوریه رفته اند. جزئیات دقیق اعزام این افراد مشخص نیست اما گزارش شده است که آنان برای حفاظت از اماکن مذهبی شیعه و حمایت از رژیم بشارالاسد به سوریه اعزام شده اند.

گروه دولت اسلامی (داعش) که درگیر جنگ با رژیم الاسد است همچنان به کشتار اقلیت های دینی و مذهبی و ویرانی آبدات تاریخی و مذهبی در سوریه و عراق متهم است.

شمار تلفات افغانها در جنگ سوریه بیشتر از آنچه خوانده شده است که گزارش می شود.
شمار تلفات افغانها در جنگ سوریه بیشتر از آنچه خوانده شده است که گزارش می شود.

لوای فاطمیون نام گروه جنگجویان افغان در سوریه است و پیکار جویان شیعۀ پاکستانی تحت نام "لوای زینبیون" بسیج شده است.

روزنامۀ گاردین بریتانیا گزارش داده است که لوای فاطمیون دومین لشکر بزرگ جنگجویان خارجی در سوریه است. گاردین گزارش داده است که مرکز استخدام پیکارجویان شیعه افغاندر شهرهای قم و مشهد ایران است.

حدود دو میلیون شهروند افغانستان در جمهوری اسلامی ایران به سر می برد که از آن میان کمتر از یک میلیون سند اقامت موقت در این کشور را دارد.

تلفات بلند

به استناد گزارش های خبری تلفات افغانها در جنگ سوریه بلند است و گفته شده است که اجساد بسیاری از این جنگجویان اصلاً از سوریه به بیرون منتقل نمی شود.

یک موسسه تحقیقاتی مسایل جنگ در واشنگتن، لانگ وار ژورنال، تنها از لابلای پوشش خبری رسانه های ایرانی از مراسم خاکسپاری جنگجویان کشته شدۀ افغان در سوریه، گزارش داده است که از ماه سپتمبر ۲۰۱۳ تا مارچ ۲۰۱۵ کم از کم ۶۲ شهروند شیعۀ افغان در جنگ سوریه کشته شده است.

رسانه های ایرانی گزارش داده اند که این ۶۲ نفر اعضای "لوای فاطمیون" است که در افغانستان ایجاد شده و برای دفاع از اماکن مقدس و زیارتگاه های شیعیان، به سوریه مدافع می فرستد. با اینحال از مراسم خاکسپاری این جنگجویان در ایران و نیز حضور خانواده ها و بستگان کشته شدگان در این مراسم بر می آید که فاطمیون در افغانستان نه بلکه در ایران سرگرم کار است.

شمار جنگجویان افغان در سوریه بین ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار نفر تخمین زده شده است.
شمار جنگجویان افغان در سوریه بین ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار نفر تخمین زده شده است.

مجتبی جلالی خبرنگار آزاد افغان که از سه سال به اینسو مراسم خاکسپاری افغانهای کشته شده در جنگ سوریه را مستند سازی کرده است به صدای امریکا گفت که تلفات جنجگویان افغان به مراتب بلندتر از آنچه است که تا کنون در رسانه های ایران بازتاب یافته است.

آقای جلالی افزود که مقام های ایران پس از آنکه به دخالت و اعزام جنگجو به حمایت از رژیم بشارالاسد در سوریه متهم شدند، به سربازگیری از میان افغانها آغاز کردند و "تنها و تنها افغان ها" را جلب و اعزام می کردند.

مجتبی جلالی می گوید که اکثریت مطلق افغانها به دلیل مشکلات اقتصادی و تبعیضی که در ایران دامنگیر شان است، حاضر می شوند در بدل چند صد دالر در ماه، جان خود را در جنگ سوریه به خطر بیاندازند.

پیشتر از این گروه دولت اسلامی یا داعش نیز ویدیو هایی را در انترنت نشر کرده بود که چند شهروند افغان را با لباس نظامی نشان می داد و ادعا شده بود که از خطوط نبرد دستگیر شده اند. در این ویدیوها بازداشت شدگان به زبان دری سکونت اصلی شان را در افغانستان تایید کرده و اعتراف می کردند که از ایران برای جنگیدن در صفوف نیروهای طرفدار دولت سوریه بسیج شده اند.

فعالیت سری

مقام ها در کابل تا حال در باره اعزام شهروندان افغانستان به جنگ سوریه چیزی نگفته اند، اما چندی پیش وزارت خارجۀ افغانستان گفته بود که در این مورد تحقیق می کند.

قیوم سجادی عضو ولسی جرگۀ افغانستان نیز گزارشها در مورد حضور جنگجویان افغان در دو طرف جنگ سوریه را تایید می کند اما می گوید که تا کنون در مورد جلب و جذب و فعالیت لوای فاطمیون در افغانستان گزارش یا مدرکی در دست نیست. او می گوید که چنین فعالیتی هرگز از دید نهاد های امنیتی افغانستان پنهان نخواهد ماند.

گفته شده است که اجساد اکثر کشته شدگان افغان اصلاً از سوریه به بیرون منتقل نمی شود.
گفته شده است که اجساد اکثر کشته شدگان افغان اصلاً از سوریه به بیرون منتقل نمی شود.

آقای سجادی دخالت جنگجویان افغان را تحت هر عنوان و در هرگونه منازعات منطقه یی به زیان و خلاف منافع ملی افغانستان می داند. او نیز می پذیرد که وضعیت نا به سامان اقتصادی و اجتماعی مهاجران افغان در ایران، زمینه را مساعد ساخته است تا ناخود آگاه پای آنان به منازعات منطقه یی کشانده شود.

جنگ سوریه اکنون به یک جنگ به شدت قطبی مبدل شده است. حکومت به رهبری شیعیان در ایران از حاکمیت شیعۀ علوی در سوریه حمایت می کند و در مقابل عربستان سعودی و اکثر کشورهای عرب حاشیۀ خلیج فارس از مخالفان سنی رژیم اسد پشتیبانی می کنند، اما قربانیان اصلی این جنگ کسانی اند که نه به خاطر ایده های دو طرف بلکه به دلیل مشکلات اقتصادی و اجتماعی و برخی هم به خاطر باورهای سنتی و مذهبی شان جان می دهند.

XS
SM
MD
LG