لینک های دسترسی

Breaking News

 ایران بر ۲۴ مقام ارشد ایالات متحده تحریم وضع کرد


کانگرس امریکا
کانگرس امریکا

درحالیکه مذاکرات احیای توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های بزرگ متوقف شده است، ایران روز شنبه نهم اپریل (۲۰ حمل) بر ۲۴ مقام ارشد ایالات متحده ، تحریم وضع کرد.

دونالد ترمپ ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، جورج کیسی، لوی درستیز،‌ رودی جولیانی، وکیل پیشین دونالد ترمپ، جنرال اسکات میلر ، قوماندان پیشین نیروهای ایتلاف در افغانستان ، ولبر راس ، وزیر تجارت پیشین و چندین تن از سفرای پیشین ایالات متحده از جمله مقامات ارشد ایالات متحده می باشند که هدف تحریم‌های جدید ایران قرار گرفته اند.

مقام های ایالات متحده تا حال در مورد وضع تحریم های ایران بر مقام های برحال و پیشین امریکا تبصره نکرده اند.

قبل بر این، شماری از کشور‌های غربی گفته بودند که مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ایران حال در مرحلهٔ نهایی رسیده، ولی اکنون بدون نتیجه متوقف شده است و تا حال معلوم نیست که آیا این مذاکرت از سر گرفته خواهد شد یا خیر.

در ماه جنوری سال ۲۰۲۰ در یک اقدام مشابه پس از کشته شدن قاسم سلیمانی،‌ فرمانده قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران،‌ تهران بر ۵۱ مقام ایالات متحده که اکثر آنها مقامات نظامی بودند ، تحریم وضع کرده بود.

خبر گزاری رویترز گزارش داده است که وزارت خارجه ایران با نشر اعلامیه‌ای که از سوی رسانه‌های داخلی شریک ساخته شد، گفته است که تهران مقامات ایالات متحده را به دلیل حمایت از " گروه‌های دهشت افگن و اقدامات دهشت افگنی" در برابر ایران و همچنین " اقدامات سرکوبگرانه" اسراییل علیه مردم فلسطین،‌ تحریم کرده است.

قبل بر این، ایالات متحده و شماری از متحدین امریکا، ایران را حامی دهشت افگنی در منطقه و عامل بی ثباتی در شرق میانه قلمداد کرده است، اتهامی که از سوی تهران همواره رد شده است.

ایالات متحده و ایران از ماه اپریل سال ۲۰۲۱ تاکنون هشت دور گفتگوهای غیرمستقیم را در ویانا با هدف بازگرداندن توافق هسته‌ای که تحریم‌ها علیه تهران را در ازای محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران لغو می‌کرد، برگزار کرده‌اند.

پس از نزدیک به یک سال چندین دور مذاکرات،‌ غیر مستقیم میان ایران و ایالات متحده در ویانا، پایتخت اتریش، مقام‌های واشنگتن و تهران گفته اند که احیای این توافق هسته‌ای مستلزم تصامیم سیاسی است، به خصوص مسایلی که هنوز حل ناشده باقی مانده است.

XS
SM
MD
LG