لینک های دسترسی

Breaking News

فرانسه:‌ ایران فقط چند هفته برای احیای توافق هسته‌ای فرصت دارد


وزیر خارجهٔ جدید فرانسه روز سه شنبه ۱۲ جولای (۲۱ سرطان) گفت که فقط چند هفته فرصت است تا توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران با قدرت‌های جهان احیا شود.

کترین کولونا در صحبت با قانونگذاران کشورش گفت که این وضعیت دیگر "قابل تحمل" نیست و ایران را متهم کرد که از تکتیک‌های به تاخیر انداختن احیای توافق هسته‌ای استفاده می کند. خانم کولونا همچنین گفت که ایران غنی سازی یورانیم خود را ادامه می دهد.

با آنهم کولونا گفت:‌ "هنوز هم دریچهٔ فرصتی وجود دارد که ایران بالاخره تصمیم بگیرد توافقی را بپذیرد که برای ساختن آن تلاش کرده است. اما وقت در حال گذر است." و هشدار داد که اگر ایران به مسیر کنونی خود ادامه دهد، در آستانهٔ یک کشور دارای سلاح هسته‌ای قرار خواهد گرفت.

وزیر خارجهٔ فرانسه همچنین گفت که "زمان در حال گذر است و تهران باید این را درک کند." او افزود که انتخابات میان دوره‌ای ایالات متحده احیای توافق هسته‌ای را مشکل تر خواهد کرد.

به گفتهٔ کولونا، دریچهٔ فرصت برای احیای توافق هسته‌ای در ظرف چند هفته بسته خواهد شد و "توافقی بهتر از توافقی که روی میز است وجود نخواهد داشت.”

نماینده ایالات متحده برای مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ایران نیز هفتهٔ گذشته گفت که تهران در جریان مذاکرات اخیر تقاضا‌های غیرمرتبط با بحث در مورد برنامه هسته‌ای خود اضافه کرده است. او افزود که ایران در قسمت غنی سازی یورانیم خود پیشرفت‌های قابل ملاحظه داشته است که قابل نگرانی است.

مقام‌های غربی قبل از این نیز چندین بار گفته اند که مذاکرات قدرت‌های بزرگ با ایران فقط چند هفته فرصت دارد تا به نتیجه برسد. ژان ایو لودریان، وزیر خارجهٔ پیشین فرانسه، در ماه فبروری سال روان میلادی حتا گفته بود که برای احیای توافق هسته‌ای با ایران فقط چند روز باقی مانده است.

احیای توافق هسته‌ای ایران هنوز هم به خاطر چند موضوع عمده از جمله تقاضای تهران از واشنگتن برای لغو تعزیرات علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، چالش برانگیز شده است.

دونالد ترمپ،‌ رییس جمهور پیشین ایالات متحده، در ماه می ۲۰۱۸ میلادی به طور یک‌جانبه از این توافق بیرون شد و به تدریج تعزیرات شدید اقتصادی را بر ایران وضع کرد.

به تعقیب آن، ایران نیز از تعهدات توافق هسته‌ای خود را عقب کشید و غنی سازی یورانیم را از سر گرفت.

حال که مذاکرات مستقیم ایران با قدرت‌های عضو توافق هسته‌ای و مذاکرات غیر مستقیم با ایالات متحده تا اندازهٔ از سر گرفته شده است، جناح‌های دخیل در این گفتگو‌ها یکدیگر را متهم می‌کنند که در قسمت تصمیم‌گیری‌های لازم سیاسی برای مسایل حل ناشده، ناکام مانده اند.

XS
SM
MD
LG