لینک های دسترسی

Breaking News

ایران در واکنش به تهدید ترمپ: به هر اقدام پاسخ می‌دهیم


حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در واکنش به تهدید دونالد ترمپ، رییس جمهور امریکا هشدار داده است که هر نیروی امریکایی که کشتی‌های جنگی و غیرنظامی ایران را در خلیج فارس تهدید کند، از بین برده خواهد شد.

یک روز پیش از این، دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده به قوای بحری امریکا دستور داد که قایق‌های نظامی ایران را که به کشتی‌های جنگی امریکا در خلیج فارس مزاحمت ایجاد می‌کنند، از بین ببرند.

آقای سلامی روز پنجشنبه ۲۳ اپریل (چهارم ثور) در یک خطابۀ تلویزیونی گفت که به قوای بحری ایران دستور داده است که در صورت "مخاطره" از جانب کشتی‌های نظامی امریکا "پاسخ قاطع، موثر و سریع" بدهند.

هفتۀ گذشته، فرماندهی مرکزی نظامیان امریکایی (سنتکام) با نشر بیانیه‌ای گفت که، کم از کم ۱۱ قایق‌ سپاه پاسداران ایران به تاریخ ۱۵ اپریل (۲۷ حمل) برای حدود یک ساعت با سرعت زیاد از مقابل و عقب چندین کشتی قوای بحری امریکا با مانور "خطرناک" حرکت می‌کردند.

سپاه پاسداران ایران در واکنش به بیانیۀ سنتکام گفته است که نیروهای سپاه زمانیکه با "اقدامات غیرحرفه‌ای و تحریک کنندۀ" کشتی‌های جنگی امریکایی روبرو شدند، مانوری را انجام دادند.

در واکنش به تهدید رییس جمهور ترمپ، وزارت خارجۀ ایران روز پنجشنبه سفیر سویس مقیم تهران را که حافظ منافع امریکا در ایران است، احضار کرد.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجۀ ایران گفته است که به سفیر سویس گفته شده است: "ایران ضمن دفاع قدرتمندانه از حقوق دریایی خود، در مقابل هرگونه تهدیدات و اقدامات غیرقانونی و متعرضانه در منطقه خلیج فارس و دریای عمان، پاسخ و واکنش مناسب نشان خواهد داد."

تنش میان ایالات متحدۀ امریکا و ایران پس از آن شروع شد که امریکا در سال ۲۰۱۸از توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهان بیرون شد و تحریم‌های فلج کنندۀ اقتصادی را بر تهران از سر گرفت.

اما تنش در اوایل جنوری سال روان، زمانی اوج گرفت که قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران ایران در حملۀ طیارۀ بی پیلوت امریکایی در بغداد، پایتخت عراق کشته شد و ایران نیز در واکنش به کشته شدن سلیمانی، به تاریخ نهم جنوری دو پایگاه نظامی امریکا را در عراق هدف میزایل‌های بالستیکی قرار داد.

XS
SM
MD
LG