لینک های دسترسی

Breaking News

وحیدی: اتباع خارجی که ثبت نام نکنند اقامت شان در ایران غیرقانونی است


احمد وحیدی، وزیر داخلۀ ایران
احمد وحیدی، وزیر داخلۀ ایران

احمد وحیدی، وزیر داخلۀ ایران، گفته است که آن عده شهروندان خارجی که در طرح شناسایی اتباع خارجی مقیم ایران ثبت نام نمی‌کنند، حضور شان در آن کشور غیرقانونی بوده و بر اساس " قوانین اقامت غیرقانونی" با این افراد برخورد صورت می‌گیرد.

آقای وحیدی روز یکشنبه سوم جولای (۱۲ سرطان) در یک کنفرانس خبری گفت: "طرح شناسایی اتباع خارجی آغاز شده و تاکنون دو میلیون و ٣٠٠ هزار نفر برای ثبت نام مراجعه کرده اند."

وزیر داخلۀ ایران گفت که آنعده از شهروندان خارجی که در این طرح ثبت نام کرده و هویت شان تثبیت شده است "از خدمات بانکی، بیمه‌ای و ارتباطاتی در ساختار مشخص بهره‌مند خواهند شد و می‌توانند فعالیت‌های خود را در چارچوب قانونی دنبال کنند."

آقای وحیدی ضمن تاکید بر اینکه شهروندان خارجی باید پس از گرفتن ویزهٔ ایران به آن کشور سفر کنند، به خبرنگاران گفت: "افغان هایی که به ایران می‌آیند باید هزینه ویزا را طبق قانون عادی کشور بپردازند. برای دوستانی که از افغانستان به ایران می‌آیند بر اساس چارچوب وزارت خارجه و با توجه به اینکه نوع مراجعه آنها چیست ویزای مختلفی پیش بینی شده است و اصل هزینه از آنها گرفته می‌شود."

چندی پیش ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی نشر شد که شماری از مهاجران افغان مقیم ایران هم هنگام ثبت نام در مراکز شناسایی و هم از سوی برخی شهروندان ایرانی آزار و اذیت و تحقیر می‌شوند.

وزیر داخلۀ ایران در پاسخ به پرسشی در مورد این بدرفتاری‌ها گفت: " اگر گزارشی در این خصوص به وزارت کشور (داخله) ارسال شود با آن برخورد خواهیم کرد. برخورد با اتباع [خارجی] در دفاتر کفالت (شناسایی) باید با کمال کرامت انجام شود."

بر اساس گزارش کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، پیش از سقوط کابل به دست طالبان ۳.۴ میلیون شهروند افغانستان در ایران زندگی می‌کردند که نزدیک به دو میلیون آن مهاجرین غیرقانونی بودند.

افزون بر آن تخمین می‌شود که صدها هزار مهاجر دیگر افغان پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، وارد ایران شده اند و مسافرت افغان‌ها به آن کشور همچنان ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG