لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: ایران برای مهاجرین افغان تسهیلات بشردوستانه فراهم کند


 مهاجرین افغان حین بازگشت از ایران به افغانستان
مهاجرین افغان حین بازگشت از ایران به افغانستان

همزمان با روز جهانی مهاجرین، معاون وزارت خارجۀ حکومت طالبان از حکومت ایران خواست که برای مهاجرین افغان مقیم آن کشور تسهیلات بشردوستانه را فراهم کند.

وزارت خارجۀ حکومت طالبان روز دوشنبه ۲۰ جون (۳۰ جوزا) با نشر اعلامیه‌ای گفت که شیرمحمد عباس ستانکزی، معین این وزارت در دیدار با بهادر امینیان، سفیر ایران در کابل خواستار برخورد "نرم" و فراهم آوری تسهیلات بشردوستانۀ تهران با مهاجرین افغان شد.

معین وزارت خارجۀ حکومت طالبان ابراز امیدواری کرد که ایران روند توزیع ویزه برای افغان‌ها را تسریع کند تا زمینۀ رفت و برگشت قانونی افغان‌ها فراهم شود.

این در حالی است که به دنبال یک حمله در یکی از زیارتگاه های ایران، ویدیوهای از برخورد خشونت تبار مقامات و شهروندان ایران در مقابل مهاجرین افغان در رسانه‌های اجتماعی نشر شد؛ ویدیو های که واکنش‌های تندی را در قبال داشت.

در حالی که شماری زیادی از شهروندان افغان در این اواخر از ایران اخراج شده اند، حسن کاظمی قمی، نمایندۀ رییس جمهور ایران برای افغانستان گفته است که ایران بر اساس معیارهای اسلامی انسانی و با حفظ مصالح در بین کشورهای منطقه بیشترین بار مهاجرین را بر دوش می‌کشد.

آقای کاظمی قمی گفته است: "ایران بدون حمایت سازمان‌های مدعی بین‌المللی، در بحران اخیر افغانستان صدها هزار پناهجوی جدید را در خود جای داده و اکنون میلیون‌ها پناهنده را تحت پوشش خدمات خود قرار داده است."

بر اساس گزارش کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، پیش از سقوط کابل به دست طالبان ۳.۴ میلیون شهروند افغانستان در ایران زندگی می‌کردند که نزدیک به دو میلیون آن مهاجرین غیرقانونی اند. افزون بر آن تخمین زده می‌شود صدها هزار مهاجر دیگر افغان پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، وارد ایران شده اند.

این در حالی است که وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان حکومت طالبان گفته است که از آغاز سال روان خورشیدی به این طرف، به گونۀ اوسط روزانه ۲۰۰۰ مهاجر افغان از ایران به افغانستان برگشت داده شده اند.

XS
SM
MD
LG