لینک های دسترسی

Breaking News

اسرائیل: ایران به تولید بم اتم نزدیک شده است


بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسرائیل
بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسرائیل
صدراعظم اسرائیل روز دو شنبه در نشست یک گروه با نفوذ طرفدار اسرائیل در واشنگتن هشدار داد که ایران با وصف تعزیرات و فشار دپلوماتیک به انکشاف بم اتم نزدیک می شود.

بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسرائیل گفت که به تهدید روشن و معتبر نظامی نیاز است تا تهران از پیگیری این برنامه باز داشته شود. او گفت که واژه ها و وضع تعزیرات به تنهایی ایران را متوقف نخواهد ساخت.

مقام های ایرانی هفتۀ گذشته مذاکراتی را در مورد برنامۀ جنجال برانگیز هستوی خود با قدرت های جهان در قزاقستان انجام دادند. اما بیانات نتنیاهو نمایانگر آن است که مذاکرات هفتۀ گذشته در مورد برنامۀ هستوی تهران، کار اندکی را برای تسکین نگرانی های اسرائیل انجام داده است.

صدر اعظم اسرائیل که در این نشست از طریق ماهواره صحبت می کرد، بار دیگر تصریح کرد که ایران با درخواست مذاکرات بیشتر می خواهد وقت زیادتری برای پیشبرد برنامۀ هستوی خود بیابد.

نتنیاهو اشارۀ قوی داشت که در صورت ناکام شدن گزینه های صلح آمیز، اسرائیل در نظر دارد که بر تاسیسات هستوی ایران حملۀ هوایی کند.

نقش ایالات متحده

صدر اعظم اسرائیل بر حکومت امریکا اصرار ورزید تا محدودیت های سختگیرانه را بر تهران وضع کند که سرکشی از آن مستلزم اقدام نظامی ایالات متحده بر ایران باشد.

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده با این تقاضای اسرائیل مقاومت کرده است و این امر منجر به تنش میان دو متحد نزدیک به هم گردیده است.

جو بایدن، معاون ریاست جمهوری ایالات متحده که خود در این نشست حضور داشت، بر اراده و تصمیم ایالات متحده برای توقف برنامۀ هستوی ایران تاکید کرده گفت که همه گزینه ها به شمول کاربرد نیروی نظامی پیشکش شده است.

آقای بایدن، موقف حکومت ایالات متحده را یکبار دیگر تکرار کرده گفت که هنوز هم زمان برای حل دپلوماتیک این موضوع وجود دارد اما روزنه های دپلوماتیک در حال بسته شدن اند.

با اینحال ایران همواره تکرار می کند که برنامۀ هستوی آن کشور ماهیت صلح آمیز داشته و برای تولید انرژی و مقاصد طبی به کار بسته می شود.
XS
SM
MD
LG