لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا پرتاب راکتی ایران را 'مضر و بی‌ثبات کننده' خواند


تلویزیون دولتی ایران روزیکشنبه ۲۶ جون (پنجم سرطان) گزارش داد که تهران راکتی با مواد سوخت جامد را به فضا پرتاب کرد، اقدامی که ایالات متحده آن را "مضر و بی‌ثبات کننده" خوانده است.

این اقدام ایران در حالی صورت گرفته است که قرار است مذاکرات غیر مستقیم تهران و واشنگتن که از سه ماه به این سو با بن بست مواجه بود‌ه است، از سرگرفته شود.

تا حال مشخص نشده است که ایران این راکت را چه زمانی و از کجا پرتاب کرده است، اما پرتاب این راکت پس از آن اعلام شد که تصاویر ستلایت، آمادگی برای پرتاب این راکت را در پایگاه فضایی امام خمینی در ولایت سمنان نشان داد، پایگاه فضایی که مکرراََ‌ شاهد تلاش‌های ناموفق پرتاب ستلایت به مدار زمین بوده است.

ایران قبلاََ تایید کرده بود که پلان دارد تا راکت‌های بیشتر را آزمایش کند که قادر به حمل ستلایت استند. ایران برای نخستین بار در فبروری ۲۰۲۱ پرتاب این راکت را آزمایش کرد.

احمد حسین، سخنگوی وزارت دفاع ایران، گفته است که راکت "ذوالجناح" ۲۵.۵ متر طول دارد و قادر به حمل ستلایت ۲۲۰ کیلویی است. ذوالجناح نام اسب امام حسین، نواسهٔ پیامبر اسلام بود.

قصر سفید پرتاب این راکت را "مضر و بی‌ثبات کننده" خوانده و تعهد کرده است که از طریق وضع تعزیرات و سایر اقدامات تلاش می کند تا جلو توسعه بیشتر برنامهٔ میزایل‌های بالستیک ایران را بگیرد.

پرتاب این راکت فقط یک روز پس از آن صورت گرفت که جوسپ بوریل، رییس پالیسی خارجی اتحادیهٔ اروپا،گفت که ایران توافق کرده است تا در روزهای آینده مذاکرات احیای توافق هسته‌ای را با ایالات متحده از سر بگیرد، مذاکراتی که از چندین ماه به این سو،‌ با بن بست مواجه بوده است.

احیای توافق هسته‌ای ایران هنوز هم به خاطر چند موضوع عمده از جمله تقاضای تهران از واشنگتن برای لغو تعزیرات علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، چالش برانگیز شده است.

بوریل روز شنبه گفت که مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای در روز‌های آینده در یکی از کشورهای حوزهٔ خلیج از سر گرفته خواهد شد، اما از کشوری خاصی نام نبرد. رسانه‌های ایران اما گزارش داده اند که قطر احتمالاََ میزبان این مذاکرات باشد.

دونالد ترمپ،‌ رییس جمهور پیشین ایالات متحده، در ماه می ۲۰۱۸ میلادی به طور یک‌جانبه از این توافق بیرون شد و به تدریج تعزیرات شدید اقتصادی را بر ایران وضع کرد.

به تعقیب آن، ایران نیز از تعهدات توافق هسته‌ای خود را عقب کشید و غنی سازی یورانیم را از سر گرفت.

حال که مذاکرات مستقیم ایران با قدرت‌های عضو توافق هسته‌ای و مذاکرات غیر مستقیم با ایالات متحده متوقف شده است، جناح‌های دخیل در این گفتگو‌ها یکدیگر را متهم می‌کنند که در قسمت تصمیم‌گیری‌های لازم سیاسی برای مسایل حل ناشده، ناکام مانده اند.

XS
SM
MD
LG