لینک های دسترسی

Breaking News

ایران از یک 'پایگاه سری طیاره‌های بدون سرنشین' ارتش این کشور رونمایی کرد


پایگاه سری طیاره‌های بدون سرنشین جمهوری اسلامی ایران
پایگاه سری طیاره‌های بدون سرنشین جمهوری اسلامی ایران

همزمان با افزایش تنش‌ها در خلیج فارس، رسانه‌های ایران روز شنبه ۲۸ می (هفتم جوزا) گزارش‌های را درباره یک "پایگاه سری طیاره‌های بدون سرنشین" اردوی این کشور در منطقه‌ای نامشخص در قلب رشته‌کوه‌های زاگرس منتشر کردند.

به ادعای رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی ایران، بیش از ۱۰۰ طیارهٔ بدون سرنشین مجهز به انواع تسلیحات و بم‌ها در "پایگاه طیاره‌های بدون سرنشین راهبردی ٣١٣ اردوی ایران" استقرار یافته‌ است.

عبدالرحیم موسوی، لوی درستیز ایران، در مورد مدعی شده است که طیاره‌های نظامی بدون سرنشین ایرانی "قدرتمندترین طیاره‌های بدون سرنشین در منطقه" استند.

خبرگزاری فارس از این پایگاه به عنوان "یکی از پایگاه‌های به کلی سری اردو" نام برده است.

خبرنگار تلویزیون دولتی ایران نیز گفته است که او به صورت چشم‌بسته و پس از ۴۵ دقیقه پرواز با هلیکوپتر از ولایت کرمانشاه به محل مخفی این پایگاه برده شده و تنها پس از رسیدن به آن جا اجازه یافته چشم‌بندش را بردارد.

خبرهای مربوط به این پایگاه سری نظامی تنها یک روز پس از آن نشر کرد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران دو کشتی حامل انتقال تیل یونان در آب‌های خلیج فارس را مصادره کرد.

به نظر می‌رسد که مصادرهٔ این دو کشتی یونان در یک اقدام تلافی جویانه یک کشتی حامل تیل ایران صورت گرفته است که ماه گذشته توسط ایالات متحده در سواحل یونان مصادره شد.

مقام های یونانی ماه گذشته گفتند که یک کشتی حامل تیل ایران موسوم به پیگاس ( Pegas) را به دلیل تعزیرات اتحادیهٔ اروپا مصادره کردند. این کشتی که ۱۹ خدمهٔ روسی در آن حضور داشتند، ۷۰۰ هزار بیرل تیل را حمل می کرد.

این کشتی ایران بعدها آزاد شد، اما مصادرهٔ‌ این کشتی در یک زمان حساس، در حالی موجب افزایش تنش میان ایران و کشور های غربی شد که مذاکرات برای احیای توافق هسته ای ایران از ماه ها به این سو، متوقف شده است.

سپس این کشتی توسط ایالات متحده مصادره شد و قرار است تیل این کشتی توسط یک کشتی دیگر به امریکا انتقال داده شود.

شرکت اطلاعاتی دریانوردی فهرست لویدز یا (Lioyd's list) مستقر در بریتانیا روز جمعه ۲۷ می (ششم جوزا) با اعلام این خبر نوشت که دو کشتی "پرودنت واریور" ( Prudent Warrior) و "دلتا پوزیدون" (Delta Poseidon) با پرچم یونان و تحت مالکیت این کشور توسط ایران در تنگه هرمز ضبط و مصادره شده اند.

در تهیۀ این مطلب از گزارش‌ خبرگزاری رویترز استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG