لینک های دسترسی

Breaking News

خواهر خامنه‌ای خواستار پایان یافتن سرکوب اعتراضات مردم ایران شد


 بدری خامنه‌ای و علی خامنه‌ای
بدری خامنه‌ای و علی خامنه‌ای

بدری حسینی خامنه‌ای، خواهر رهبر ایران سرکوب معترضان در این کشور را محکوم کرده و با تاکید بر حق مشروع مردم ایران برای اعتراضات و دست‌یافتن به "آزادی و رفاه" از نیروهای مسلح ایران خواست تا سلاح شان را "به زمین بگذارند" و پیش از آن که "خیلی دیر شود"، به مردم بپیوندند.

در نامه‌ای که محمود مرادخانی، پسر بدری خامنه‌ای آن را روز چهارشنبه هفتم دسمبر (۱۶ قوس) در تویتر نشر کرد، خواهر رهبر ایران گفته است: "فکر می‌کنم مناسب است که اکنون اعلام کنم که با اقدامات برادرم مخالفم و با همه مادران عزادار جنایات جمهوری اسلامی از زمان خمینی تا عصر کنونی خلافت استبدادی علی خامنه‌ای، ابراز همدردی می‌کنم."

خانم خامنه‌ای در این نامهٔ سرگشاده با تاکید بر این که، برادرش علی خامنه‌ای "راه خمینی را در سرکوب و کشتار مردم بی‌گناه ادامه می‌دهد" گفت که امیدش به "پیروزی مردم و سرنگونی استبداد حاکم بر ایران" است.

محمود مرادخانی مستقر در فرانسه به صدای امریکا – فارسی گفت: "امیدوارم سخنان مادرم سکوت روحانیون مخالف [جمهوری اسلامی] را بشکند."

مرادخانی گفت خودش و مادرش از سال ۲۰۰۹ هیچ تماسی با رهبر ایران نداشته اند و مادرش اکنون صحبت می‌کند تا نشان دهد "از همان ابتدا با این رژیم مخالف بود".

اعتراضات در ایران پس از آن آغاز شد که مهسا امینی، یک زن ۲۲ ساله به دلیل عدم رعایت حجاب به طور مناسب، توسط پولیس "گشت ارشاد" بازداشت شد و در جریان بازداشت جان باخت.

مرادخانی گفت که معترضان "ترس خود را از این رژیم از دست داده اند." او افزود که سرکوب حکومت دیگر تاثیر منفی بر جنبش ندارد و اعتراضات را تضعیف نمی‌کند.

خواهر رهبر جمهوری اسلامی با ابراز تاسف از این که "به دلیل معذورات جسمی" نمی‌تواند "آن‌گونه که باید در حرکت‌های اعتراضی شرکت" کند، اضافه کرد: "قلباً و روحاً با مردم و در کنار مردم ایران هستم."

او تاکید کرد: "برادرم صدای مردم ایران را نمی‌شنود و به نادرستی، صدای مزدوران و جیره‌خوارانش را صدای مردم ایران می‌شمارد و آنچه برازنده خودش می‌باشد را به مردم غیور و ستمدیده ایران اطلاق می‌کند."

او با اشاره به پیشینه مبارزاتی خانواده‌اش، اعلام کرد که بر حسب وظیفۀ انسانی، "سال‌ها پیش بارها و بارها صدای حق‌طلبی مردم را به گوش برادرم علی خامنه‌ای رساندم، ولی پس از آن که دیدم گوش شنوایی ندارد و راه خمینی را در سرکوب و کشتار مردم بی‌گناه ادامه می‌دهد، با او قطع رابطه کردم".

علی مرادخانی، همسر بدری حسینی (خامنه‌ای) نیز روحانی مخالف جمهوری اسلامی ایران بود و حین جنگ ایران و عراق در بغداد ساکن بود و به طور علنی علیه جمهوری اسلامی موضع‌گیری می‌کرد. او در سال ۱۳۷۴ به ایران برگشت و به ۲۰ سال زندان محکوم شد و در سال ۱۴۰۱ به سن ۹۶ سالگی درگذشت.

فریده مرادخانی دختر خانم خامنه‌ای که یک فعال حقوق بشر است روز چهار شنبه دوم قوس توسط نیروهای دولتی باز داشت شد. خانم خامنه‌ای با اشاره به بازداشت دخترش فریده مرادخانی، گفت: "وقتی که دختر من را با خشونت دستگیر می‌کنند، مشخص است که هزاران برابر خشونت بر دختران و پسران مظلوم دیگران اعمال می‌دارند."

مقام‌های ارشد ایران به شمول نظامیان آن کشور اعتراضات سراسری ضد حکومتی را اغتشاش خوانده و گفته اند که ایالات متحده،‌ بریتانیا و اسراییل در عقب این اعتراضات قرار دارند، اتهامی که از سوی این کشورها رد شده است.

در ادامهٔ موجی از اعتراضات ضد حکومتی،‌ معترضان در ایران روز دوشنبه پنجم دسمبر (۱۴ قوس) اعتصاب ملی سه روزه را در آن کشور آغاز کردند و از مالکان دوکان‌ها در سراسر ایران خواستند تا کار و بار شان را تا روز چهار شنبه مسدود نگهدارند تا حکومت اصلاحات را در آن کشور به وجود بیاورد.

اما غلام‌حسین محسنی اژه‌ای، رییس قوه قضاییهٔ ایران دستور داده است که هر کسی که مالکان دوکان‌ها را به تعطیلی مغازه‌ها تشویق کند، بازداشت خواهند شد.

ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا) اعلام کرده است که از آغاز اعتراضات سرتاسری در ایران تا ۱۶ قوس کم از کم ۴۷۵ نفر کشته شده اند که ۶۵ نفر کشته شدگان کمتر از ۱۸ سال سن داشته اند.

خبرگزاری هرانا تعداد بازداشت‌شدگان را هم تا تاریخ ۱۶ قوس ۱۸۲۴۲ نفر اعلام کرد و افزود: "از این تعداد هویت ۳۶۱۱ تن مشخص شده است".

این در حالی است که شورای عالی امنیت ملی ایران روز شنبه اعلام کرد که بیش از ۲۰۰ نفر در این ناآرامی ها کشته شده اند.

XS
SM
MD
LG