لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا، ایران را به نقض قطعنامۀ شورای امنیت متهم کرد


ایران ماه گذشته دو راکت بالستیکی را آزمایش کرد.
ایران ماه گذشته دو راکت بالستیکی را آزمایش کرد.

ایالات متحدۀ امریکا و و متحدان اروپایی آن – بریتانیا، فرانسه و آلمان - در نامۀ مشترک به سرمنشی ملل متحد، آزمایشهای اخیر راکت‌های بالستیکی ایران را نقض قطعنامۀ شورای امنیت خوانده است.

خبرگزاری رویترز که به نسخۀ از این نامه دسترسی یافته است با نشر گزارش ویژه گفته است که راکت‌های ایران که اخیراً آزمایش شد دارای قدرت حمل سرگلولۀ هسته‌ای بوده و "در تناقض" با قطعنامۀ ۲۲۳۱ شورای امنیت است.

سپاه پاسداران ایران به تاریخ ۱۹ حوت دو راکت بالستیکی را آزمایش کرد که روی یکی آن به خط عبری نوشته شده بود "اسرائیل باید از نقشۀ جهان محو شود." اقدامی که با واکنش جهانی روبرو شد.

ایران گفته است این آزمایشها جنبه دفاعی داشته و هیچکدام از راکت‌ها قابلیت حمل سرگلولۀ هسته‌یی را ندارد. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفت که این اقدام نقض قطعنامۀ شورای امنیت نبوده است.

راکت، قدرت فردای ایران

در همین حال، رهبر ارشد مذهبی ایران روز چهارشنبه با ستایش از سپاه پاسداران آن کشور به خاطر آزمایش‌های موفقانۀ راکتی اخیرگفت که قدرت راکتی برای امنیت فردای آن کشور اساسی است.

آیت الله علی خامنه‌ای گفت که اگر جمهوری اسلامی در صدد مذاکرات، تجارت وحتا تکنالوژی و علوم باشد، اما قدرت دفاعی نداشته باشد، به گفتۀ وی حتا کشورهای کوچک جرئت تهدید کردن ایران را پیدا خواهند کرد.

ظاهراً بیانات آقای خامنه‌ای متوجه علی اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور پیشین ایران می شود که هفتۀ گذشته در صفحۀ تویتر خود نوشته بود "دنیای فردا، دنیای گفتمان هاست نه موشک ها."

براساس قطعنامۀ ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد در پی توافق هسته یی میان ایران و قدرتهای غربی،تهران نباید هیچ گونۀ فعالیت در ارتباط با راکت های بالستیکی دارای قدرت حمل سرگلولۀ هسته یی را داشته باشد.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG